Hvor mange ganger jeg skrive stian med nabo-bokstaver her?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
nadeem
Cantor
Cantor
Kontakt:

Hei,

Se på denne:
http://reflekterselv.com/matte-stian.htm

Hvor mange ganger kan jeg skrive 'stian' ved å bruke bokstaver som berører hverandre? Jeg har merket noen mønstre på siden over med grå-bakgrunnsfarge så dere forstår hva jeg mener. Hvor mange slike mønstre finnes det?

Min gjetning er at det finnes 120, altså 5!, men jeg aner ikke.

Nadeem
Noob11
Pytagoras
Pytagoras

siden den kan deles i 4 like store biter kan du vel bare telle måtene i den ene biten og gange med 4?

jeg kom til 15 måter innen en firkant. dvs 15*4=60måter

men, jeg er jo noob, så idk :)
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Noob har helt rett. Det er nok den greieste måten å gjøre det på, hvis du ikke mister tellingen i antall veier. Hvis du vil gjøre det ved å gå litt systematisk til verks, merker du deg det følgende (som ser mye bedre ut i diagramform:)

Det finnes kun 1 S
Herfra kan du gå til 4 T'er
For hver av disse T'ene kan du gå til 2 I'er (som hver leder til 2A'er) eller 1 I* som leder til 3 A'er
Går du via I finnes det 2 A'er som hver leder til 2 N'er
Går du via I* kan du gå via 2 A'er som leder til 2 N'er, eller via 1 A* som leder til 3 N'er.

Hmm... dette ble kryptisk når det ble forklart med ord - prøv å tegne opp diagrammet.

Du vil da se at antall mulige veier er [tex]4(2\cdot2\cdot 2 + 1(2\cdot 2 + 1\cdot 3)) = 60[/tex]
Svar