Sannsynlighet-hjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Karl

Fra en kortstokk legger vi kløver 2,3,4,5 i en bunke og spar 4,5 og6 i en bunke. Vi trekker ett kort fra hver bunke.

1.Hvor mange utfall er det??



I en klasse 1d er det 12 jenter og 12 gutter. Klassen skal velge en festkomite med to medlemmer. Valges gjøres med loddtrekkning. Denne loddtrekningen kan foregå på to måter:

1.Først blir ett medlem av festkomiteen valgt ved loddtrekning blant alle de 24 elevene. deretter blir det trukket lodd balnt de gjennverende 23 elevene on hvem som skal være det andre medlemmet.

2. Ett medlemm av festkomiteen velges ved loddtrekning blant de 12 jentene, andre medlemm velges ved loddtrekning blant de 12 guttene.
Liseog Jonas går i 1b

a)hva er sannsynligheten for at lise og jonas blir valgt til festkomiteen hvis loddtrekningen foretas på den første måten

¨B)hva er sannsynligheten for at lise og jonas blir valgt til festkomiteen hvis loddtrekningen foretas på den andre måten?

c) Hva er sannsynligheten for at Lise blir ett av medlemmene i festkomitten hvis loddtrekningen foregår på den første måten

d)Hva er sannsynligheten for at Lise blir ett av medlemmene i festkomitten hvis loddtrekningen foregår på den andre måten

Håper at noen kan hjelpe meg. Har prøve snart og forstår ingentng :lol:
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

1.
Det er 4*3 mulige utfall. Hvert av de 4 kortene i den første bunken, kan kombineres med de 3 i den neste.

2. a)
P(Lise og Jonas 1. måte)= (1/24)*(1/23)*2.

b)
P(Lise og Jonas 2. måte)= (1/12)*(1/12)*2

c)
P(Bare Lise, 1. måte)= (1/24)+(1/23).

d)
P(Bare Lise, 2. måte)= 1/12.

Spør dersom du ikke forstår hvorfor jeg har satt det opp slik jeg har gjort. Orker ikke skrive forklaringer på alt, dersom du skjønner noe av det. :)
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Tusen takk. Menskjønner ikke helt hvorfor du har multiplisert med 2??
LGO
Guru
Guru
Innlegg: 486
Registrert: 06/03-2004 12:43
Sted: Tønsberg

Det er fordi jeg bare har regnet ut sannsynligheten for at det er Lise som blir først trukket ut, og så Jonas. Jeg må også ta med sannsynligheten for at det først er Jonas som blir trukket ut, og så Lise. Denne sannsynligheten er lik, derfor multipliserer jeg bare med 2.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Gjest

Tusen takk. Skjønte det !
Svar