f(x)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Hvorfor er det slik?
Gjennom hele ungdomsskolen har jeg lært funksjonen som y = ax + b, mens jeg nå har lært at ejg skal venne meg til f(x) istedetfor y. Dette pga. det betyr "funksjonen for x". Men hva betyr nå det? Hadde vært kjekt å forstå hva som menes med funksjonen til x. Og jeg kan derivere, til en viss grad, men når man deriverer f(x) til f'(x), hvorfor setter man den der? Hvordan deriverer man funksjonen? Håper dere skjønner. Kan bruke det og alt sånn, bare lruer på hvorfor det er slik, og hva det betyr at det er funksjonen til x.
Larser'n
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 01/06-2007 19:27
Sted: Løten (Hamar)

Godt spørsmål som jeg synes det er vanskelig å gi et godt og forståelig svar på. ;)
Larser'n
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 01/06-2007 19:27
Sted: Løten (Hamar)

Men de x-verdiene du setter inn vil gi deg et svar som er funksjonen av x, altså summen av det funksjonen gjør med x.
eARNIE
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 30/05-2007 20:41

Altså setter du inn x-verdien i funksjonen. Så får du y- verdien. Så enkelt kan det forklares.
Larser'n
Cayley
Cayley
Innlegg: 58
Registrert: 01/06-2007 19:27
Sted: Løten (Hamar)

Han spurte om hva f(x) betyr, ikke hva y=ax+b betyr. f(x) betyr funksjonen av x, og han lurte på hva det i sin helhet betyr. ;)
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

f(x) blir på en måte navnet på en funksjon. Funksjon med hensyn på X. En av grunnene er at du bare ved å se navnet skal vite at dette er et funksjons-utrykk, Der X er den variable som forandrer seg.
Lettere å forklare med eksempler.

La oss si du så det stod f(x) = 3x + 10
Da vet du bare av å se på navnet at dette er en funksjon, og ikke en likning. og at X er den variable.

Har du flere funksjoner ville de bli hetende: g(x), h(x), osv...

men la oss gå tilbake til eksempelet. f(x) = 3x + 10
Hvis vi nå ber deg skrive om F(x) til F(y) så ville det bare betydd den variable skulle være Y i stede for X. altså: F(y) = 3y + 10
Vi kan og bruke hel tall, dette er hvis vi er ute etter en spesiell Y-verdi når den variablle (oftest X-verdien) er et spesielt tall.

Du vil gjerne vite hva er veridien når x=2. Dette kan skrives på 2 måter:
F(2) eller F(x=2). Jeg bruker alltid den første. Dette betyr bare: "Funksjonen F når den varieble er 2" og skrives i sin helhet slik:
F(2) = 3*2 + 10
F(2) = 16

Da ser man uten å trenge å tenke noe særlig over det at det er en funksjon sin verdi vi har funnet, når den variable er 2.

Vi kan og ha flere variable i en funksjon. Dette blir da skrevet:
F(X,Y) = 3XY + 10

vi kan da og ha 2 heltall.
F(2,3) = 3*2*3 + 10
F(2,3) = 28

Dette blir da lest:
Funksjonen F når den første variablen er 2, og den andre variablen er 3.

håper dette gjorde deg litt mer klar over hva F(x) betyr =)
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Det gjorde meg veldig mye emr klar over hva f(x) betyr ;)
Tusen takk =)
Svar