2MX-eksamen 2007

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Herr Brun
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 15/03-2005 21:02

Er nettopp ferdig. Satt VELDIG lenge med tre deloppgaver, og fikk de ikke til. Jeg hadde forberedt meg på binomisk og/eller hypergeometrisk sannsynlighet på eksamen, og så kom ikke det (for første gang på mange år). Istedenfor kom en idiotoppgave jeg ikke fikk til overhodet, men som burde vært plankekjøring. Sannsynligheten for at en kvinne skal bli gravid en gitt måned. Hva er sannsynligheten for at hun blir gravid i 3. måned. Den er grei, 0.8*0,8*0,2.
Så er det sannsynligheten for at hun ikke blir gravid i løpet av et år. 8^12, ikke noe problem.

Problemet kom når det ble opplyst om at 10% av alle par er infertile. Hva er sannsynligheten for at et tilfeldig utvalgt par ikke blir gravide i løpet av 12 måneder? Og hva er sannsynligheten for at de er infertile når hun ikke blir gravid i løpet av 12 måneder? Hvor mange måneder må de forsøke for å vite 99% sikkert at de er infertile? Svaret på spørsmål 1 var 0,162, men jeg skjønte ikke hvordan de kom fram til det. Klarte spørsmål 2 også, men logisk nok ikke spørsmål 2. Noen som aner hvordan det skal gjøres?


Forferdelig irriterende at jeg ikke fikk til =/ Det var også en oppgave om vektorer som jeg slet med. Punktet D ligger på linjen l, som er parallell med AB. Vi har en trekant ABC hvor vi kjenner alle koordinatene. Trekanten er ikke likebeint eller rettvinklet. Hvordan plassere punktet d, på linjen l, slik at ACD blir rettvinklet i D?
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

Det var akkurat det samme jeg slet med! Pluss at jeg ikke fikk helt til å utlede cosinussetningen riktig, kom langt på vei da. Håper det er mulig å få en 5er likevel...
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Hvilken oppgave var det med tredjegradsfunksjonen da?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

På vektor oppgaven kan du lage en Parameterframstilling for AD. Så kan sette: AD*CD = 0 og finne t.

¨Da vet du hva hva vetkoren AD er. Så kan du isolere OD: AD + OA = OD
Mari89
Cantor
Cantor
Innlegg: 121
Registrert: 02/04-2007 22:09

Det var egentlig veldig lette oppgaver til 3.gradsfunksjonen. Man skulle tegne den og lese av nullpunktene, så derivere og finne likningene for tangentene. Så skulle man vise at tangentene krysset X-aksen i nullpunktene og da til slutt kommentere/forklare.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Herr Brun skrev:Sannsynligheten for at en kvinne skal bli gravid en gitt måned. Hva er sannsynligheten for at hun blir gravid i 3. måned. Den er grei, 0.8*0,8*0,2.
Så er det sannsynligheten for at hun ikke blir gravid i løpet av et år. 8^12, ikke noe problem.

Problemet kom når det ble opplyst om at 10% av alle par er infertile. Hva er sannsynligheten for at et tilfeldig utvalgt par ikke blir gravide i løpet av 12 måneder? Og hva er sannsynligheten for at de er infertile når hun ikke blir gravid i løpet av 12 måneder? Hvor mange måneder må de forsøke for å vite 99% sikkert at de er infertile? Svaret på spørsmål 1 var 0,162, men jeg skjønte ikke hvordan de kom fram til det. Klarte spørsmål 2 også, men logisk nok ikke spørsmål 2. Noen som aner hvordan det skal gjøres?
Hmm.

Det er 2 måter et par ikke kan bli gravid på 12 måneder på:
1) Paret er infertilt
2) Paret er fertilt, men har ikke blitt gravid.

1 har sannsynligheten 10 %.
2 har sannsynligheten 90 % * 0.8[sup]12[/sup].
Så legger du sammen disse.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Oppgavene til ekstramaterialet pleier å være veldig lett, så det var vel ingen overraskelse..
Susanne S
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 31/05-2007 20:58

Jeg klarte utledningen av cosinussetningen, men tror den ble litt ufullstendig. Kom på senere at jeg burde inkludert noen forklaringer som hadde gjort det hele mye klarere. Håper det går fint likevel.

Tredjegradsoppgaven var latterlig lite kreativ. :p
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

Jeg heller fikk ikke til den siste sannsynligheten..Huff..Tror det andre gikk nokså bra..
Hvordan skulle den ferdige utledete cosinussetningen blir?
toget
Cayley
Cayley
Innlegg: 67
Registrert: 23/09-2006 17:13

Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg fikk svar 31 måneder på siste sannsynlighetsoppgaven. Noen som har fått det samme?
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

toget skrev:Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg fikk svar 31 måneder på siste sannsynlighetsoppgaven. Noen som har fått det samme?
Hvordan satte du opp "likningen"?
izzy13
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 27/05-2007 21:39
Sted: Oslo

toget skrev:Jeg vet ikke om det er riktig, men jeg fikk svar 31 måneder på siste sannsynlighetsoppgaven. Noen som har fått det samme?
Ja. jeg fikk noe mellom 30-31 måneder.
izzy13
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 27/05-2007 21:39
Sted: Oslo

Mari89 skrev:Det var egentlig veldig lette oppgaver til 3.gradsfunksjonen. Man skulle tegne den og lese av nullpunktene, så derivere og finne likningene for tangentene. Så skulle man vise at tangentene krysset X-aksen i nullpunktene og da til slutt kommentere/forklare.
hvordan skulle man kommentere. Jeg tegnet en grafen med tangenten og viste ut ifra det at setningen fra forberedelsesdelen gjelder alltid, når tredjegradsfunksjonen har tre nullpkt. Skulle man gjøre noe mer??
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

izzy13 skrev:
Mari89 skrev:Det var egentlig veldig lette oppgaver til 3.gradsfunksjonen. Man skulle tegne den og lese av nullpunktene, så derivere og finne likningene for tangentene. Så skulle man vise at tangentene krysset X-aksen i nullpunktene og da til slutt kommentere/forklare.
hvordan skulle man kommentere. Jeg tegnet en grafen med tangenten og viste ut ifra det at setningen fra forberedelsesdelen gjelder alltid, når tredjegradsfunksjonen har tre nullpkt. Skulle man gjøre noe mer??
Tror ikke det var noe mer vi skulle gjøre da nei. Var vel det som var hele poenget at man skulle vise at setningen stemte. :)
Staale
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 01/06-2007 20:00

Er det noen som skjønte hva man skulle gjøre på 4b: Finn [tex]\vec C^2[/tex]. Jeg har aldri sett notasjonen før, men jeg regner med det betyr [tex]\vec C[/tex] i andre. Vi hadde jo ingen tall å jobbe med, så var det meningen at vi skulle måle?
Svar