Logaritmisk regresjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

Har sett igjennom en del tidligere gitte eksamenssett og ser at regresjon ofte går igjen. Det jeg da lurer på er:

I læreboka står det at:
* "dersom f(x) er en eksponentialfunksjon, ligger punktene (x,ln f(x)) på en rett linje".
* "dersom F(x) er en potensfunksjon, ligger punktene (lgx, lgF(x)) på en rett linje".

Vil dette si at når vi har en regresjonsoppgave oppgitt med ln og når vi plotter punktene og får en rett linje så er det alltid en ekspontential funksjon og når vi har en regresjonsoppgave oppgitt meg lg og plotter punktene og får en rett linje så er det alltid en potensfunksjon?hvis ikke hvordan vet man om det er ekspontential eller potensfunksjon?

Hva er formlene for å gjøre om en rett linje y=ax+b til eksponentialfunksjon og til potensfunksjon? Er avhengig av denne formelen om vi skulle få dette på eksamen i morgen. :)
eARNIE
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 30/05-2007 20:41

Sliter med dette selv, men ihvertfall formelen for exp. er y= k * a^x
formelen for potensfunksjon y= k * x^p
eARNIE
Noether
Noether
Innlegg: 46
Registrert: 30/05-2007 20:41

Formelen for en rett linje i potensregresjon er Y = p*X + lnk
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

jeg kan selve formelen, men det er det hvordan man gjør om fra y=ax+b til potens og eksponentialfunksjon steg for steg jeg lurer på.
Maija
Cayley
Cayley
Innlegg: 59
Registrert: 15/10-2006 09:03

Er det noen regel for om det eksponential funksjon eller potensfunksjon eller må man "prøve seg" frem? hvordan isåfall.

Hadde vært supert om noen orka hjelpe meg i kveld, eksamen i morgen.
kjor1
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 31/05-2007 18:16

Det finnes en regel ja, en meget enkel en:
Blir det en rett linje med logaritmisk skala på y-aksen, og vanlig langs x-aksen, snakker vi eksponentialfunksjon.
Blir det en rett linje i et koordinatsystem med logaritmisk skala på begge aksene, snakker vi potensfunksjon.
2MX
Svar