2MX-eksamen, Våren 2007, diskusjonstråd.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
SUPLOLZ
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 15/02-2007 21:38
Sted: Stavanger

Noen andre enn meg som skal opp i 2MX 4. Juni?

Jeg har fått den uungåelige æren av å forsvare 6'eren min til eksamen. Måten jeg skal forberede meg på er vel å løse vanskeligere oppgaver fra tidligere gitte eksamener. Sitter jeg fast, så spør jeg sikkert dere :P

Greit å komme opp i matte egentlig, hadde vært verre å komme opp i tysk f. eks.
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

kom opp i tysk jeg. Helt greit i grunn, blir jo bare å skrive en stil på tysk. Jeg har en kamerat fra Tyskland, så jeg skal forberede meg til eksamen ved å sitte mye på MSN (for der er han).
Skulle jo ønske jeg kom opp i 2MX da, men det hadde vært veldig plankekjøring. Men så lenge jeg kommer opp i skriftlig, er jeg sjeleglad - da slipper jeg nemlig å risikere å komme opp i eldre historie, det store marerittfaget mitt.
SUPLOLZ
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 15/02-2007 21:38
Sted: Stavanger

sEirik, jeg bare lurer. Du går i andre klasse, og tar 3MX som privatist? Er det for å få en slakkere timeplan til neste år eller?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Hehe, det med en slakkere timeplan (11 eller 12 fritimer i uka) er vel egentlig bare en artig bieffekt. Jeg gjorde det mest fordi jeg hadde lyst. Ble fort ferdig med 2MX, og kastet med da utpå 3MX. Når jeg før jul en gang innså at jeg kom til å bli ferdig med 3MX også, meldte jeg meg bare opp som privatist, og jeg klarte det med god margin - er noen hundre sider uti Kalkulus fra universitetet nå.
SUPLOLZ
Cantor
Cantor
Innlegg: 116
Registrert: 15/02-2007 21:38
Sted: Stavanger

Imponerende :o . Du har lært 3MX helt for deg selv, uten hjelp?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

Ja, har bare brukt boka Matematikk 3MX som brukes i den vanlige undervisninga. Jeg var så heldig at jeg hadde en hel del egenmotivasjon for å lese det på egen hånd, så det gikk veldig bra.
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

sEirik skrev:Ja, har bare brukt boka Matematikk 3MX som brukes i den vanlige undervisninga. Jeg var så heldig at jeg hadde en hel del egenmotivasjon for å lese det på egen hånd, så det gikk veldig bra.
okey, jeg står for velget mellom å ta 3mx neste år som privatist eller å ta det på en skole. Helst privatist. Er det et greit steg å gå fra 2mx til 3mx uten lærer om man har gode egenskaper og interesse i matematikk? eller vil du tro det er mye enklere med lærer?
sEirik
Guru
Guru
Innlegg: 1551
Registrert: 12/06-2006 21:30
Sted: Oslo

For meg var det enklere å gjøre det på egen hånd.
Hvis du får tak i ei 3MX-bok kan du alltids kikke litt i den og se hva det går ut på. Se om du stort sett skjønner det som står. Så kan du bestemme deg for å ta det som privatist, og hvis du lurer på noe, så har du jo et forum her :wink:
etse
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 191
Registrert: 24/11-2006 15:07

sEirik skrev:For meg var det enklere å gjøre det på egen hånd.
Hvis du får tak i ei 3MX-bok kan du alltids kikke litt i den og se hva det går ut på. Se om du stort sett skjønner det som står. Så kan du bestemme deg for å ta det som privatist, og hvis du lurer på noe, så har du jo et forum her :wink:
får gjøre det. Jeg prøvde å ta 2mx alene, men jeg sleit litt med å få riktig føring på oppgavene. Ettersom jeg merket var det noen små steg som man måtte forstå i 2mx for å få det til, og etter det var alt plankekjør. Men nå får jeg bare spørre her og få litt hjelp av lærerene på skolen til å se gjennom noen examensoppgaver osv så får jeg det vel til =)
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

sEirik, hvordan er det å ta et fag som privatist, hvoran gjør man det?
okiii
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/05-2007 20:27

Jarle10 skrev:sEirik, hvordan er det å ta et fag som privatist, hvoran gjør man det?
Du tek ein eksamen og thats it.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hvordan melder man seg på da?
Og, kan man gjøre det når som helst på året?
okiii
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 24/05-2007 20:27

http://www.privatistweb.no

Eksamen haust/vår.
Sist redigert av okiii den 24/05-2007 23:01, redigert 1 gang totalt.
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

takk for linken
CHS
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 03/06-2006 19:02

Hei:)

Kom opp i 2MX jeg også. Tredje året på rad jeg har kommet opp i matte, så det begynner egentlig å bli en vane å komme opp. Var vel det jeg håpet på å komme opp i også så jeg er fornøyd. Har veldig lyst på 6 til eksamen i år, og har skrevet ut 5-6 gamle eksamener som jeg skal gjøre i løpet av uka :)

Er det forresten noen som vet hvor jeg kan finne løsningsforslag eller evt. fasit til tidligere gitte eksamener? Hadde vært fint å ha noe å forholde seg til når man sitter med oppgavene :)

Mvh
Christian
Svar