Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Man kan jo bare gange ut det nederste uttrykket og dermed komme frem til det første svaret, men er det noen måte man kan regne seg direkte frem til svaret? Mener å ha lest noe om hvordan man gjør det her et sted, men forstod ikke helt hvordan man tenker.
Jepp, har prøvd meg litt på det, men jeg er litt usikker på hva jeg gjør med tanke på det siste leddet, dvs. -9.. Har du et hint til kan sette meg i gang med faktoriseringen?
Er forresten den eneste måten å finne ut hva man skal dele det originale polynomet på å prøve seg frem til en løsning på? Dvs. starte med 1, derettter 2 osv? Det er jo greit når det er såpass greie tall, men hva gjør man når det blir mer avansert?
Er egentlig ikke så farlig for meg om det er pensum eller ikke, driver bare å repeterer for studier til høsten, kan jo like greit lære meg det nå som da
Chepe skrev:Er forresten den eneste måten å finne ut hva man skal dele det originale polynomet på å prøve seg frem til en løsning på? Dvs. starte med 1, derettter 2 osv? Det er jo greit når det er såpass greie tall, men hva gjør man når det blir mer avansert?
Dette er eneste måten jeg veit om. Det finnes jo ingen løsningsformel for 3.gradslikninger, slik som det gjør for 2.gradslikninger. Casio-lommeregner løser 3.gradslikninger, så denne kan du evnt. bruke til å finne løsninger. Du kan også løse 3.gradslikninger grafisk ved å tegne grafen og lese av nullpunktene.