Plan

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei jeg trenger noen tips

1) Jeg skal vise at et punkt ligger i et plan, men at en linje (gitt ved parameterframst) ikke ligger i planet.

Kan jeg da sette inn punktet (x,y,z) i likninga for planet og se at den stemmer? Kan jeg i så fall gjøre det samme med linja, fylle inn for x,y og z og se at dette ikke stemmer?

2) Hvordan finner jeg skjæringslinja mellom to plan?

3) hvordan finner jeg et plan bestemt av to parallelle linjer?

:?:
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!

(1) Ja

(2) Ta kryssproduktet av normalvektorene til planene og du har rettningsvektor til linjen. Velg så en tilfeldig x verdi og sett den inn i ligningene for begge plan. Du får da to ligninger med to ukjente og løser for y og z. Du har nå både rettning og et punkt, og linjen for skjæring mellom planene er bestemt.
(3) Her kan du finne punkter som ligger i planet og lage to ikkeparallelle vektorer som du tar kryssproduktet av, da har du både et punkt i planet og normalvektoren.

MVH
Kenenth M
Svar