gjest1234 skrev:Seb1929 skrev:Gjest skrev:Jeg er uenig og mener at man skal se bort fra personfradraget. Oppgaveteksten er tvetydig, ja, men det står: "De har ingen andre fradrag enn minstefradraget", og "bestemme alminnelig inntekt og samlet skatt for alminnelig inntekt for Terje og Elisabet
Jeg trakk bare fra minstefradrag

Er enig i at det bare skal trekkes fra minstefradrag. Hvis det ikke er riktig er det en utrolig dårlig formulering av oppgaven.
Da ødelegger hvertfall dårlig formulering 6'eren for meg hvis vi skal ta med personfradraget. Ganske sikker på at vi har gjort det riktig.[/quote]
Man skal faktisk trekke fra personfradraget på 56 550 kr. Dette fordi det står at grunnlaget for beregning av skatten er alminnelig inntekt. Når de sier at de ikke har noen andre fradrag enn minstefradraget så mener de på selve
personinntekten. Leser dere om dette på nettet, eller har fått selvangivelse tidligere, så står det klart og tydelig at for å finne "den alminnelige inntekten" så må man trekke fra minstefradrag, men du kan også få andre fradrag (i denne oppg. har de imidlertid ingen andre). Deretter skal man trekke fra personfradraget (selv om de ikke har andre fradrag) fordi det er dette som regnes å være trekkgrunnlaget. Det står også i oppgaven om dere leser den mer nøye, men jeg kan være enig i at den fortsatt er uklar. Se punkt 2 og punkt 4 i oppg. Til dere som ikke har tatt med personfradraget, ville jeg anbefalt å klage til utdanningsdirektoratet (de som lager oppgavene), da dette ikke var spesifisert tydelig nok.[/quote]
Enig. Det hadde ikke vært noe mening med å spørre etter samlet skatt av alminnelig inntekt hvis man skal regne skatten fra personinntekt minus minstefradrag. Det står i oppgaven at grunnlaget for beregning av skatt er alminnelig inntekt minus personfradrag (ikke personinntekt minus ulike fradrag). Og det er slik man beregner skatt.
Veldig misvisende å skrive at de ikke har andre fradrag enn minstefradraget uansett.. blir veldig i tvil selv, selv om jeg vet at man alltid trekker fra personfradrag før man beregner skatt..