
R1 - Eksamen 2016
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg husker i anledning 1T-eksamen så fant jeg en instruksjon for hvordan svardokumentene for del 2 (det som printes ut fra f.eks. Word) skal se ut, altså selve oppsettet og hvilken informasjon som skulle vœre med. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt for R1? Tenkte det kunne vœre greit å lage klart et svardokument med innfylt informasjon for det jeg har tilgjengelig nå, slik at jeg kan spare litt tid på eksamensdagen 

tror dere vi får noe om å bruke definisjonen av den deriverte? til å derivere et utrykk?
Det er mulig at definisjonen til den deriverte kommer på den første delen av eksamen. Hva som er vanlig vet jeg ikke, men det kan komme.Gjest skrev:tror dere vi får noe om å bruke definisjonen av den deriverte? til å derivere et utrykk?

Tror jeg har dokumentet du mener. Lastet det ned fra udir.no for noen dager siden og har lagt det som vedlegg.TFZ skrev:Jeg husker i anledning 1T-eksamen så fant jeg en instruksjon for hvordan svardokumentene for del 2 (det som printes ut fra f.eks. Word) skal se ut, altså selve oppsettet og hvilken informasjon som skulle vœre med. Er det noen som vet hvor jeg kan finne noe slikt for R1? Tenkte det kunne vœre greit å lage klart et svardokument med innfylt informasjon for det jeg har tilgjengelig nå, slik at jeg kan spare litt tid på eksamensdagen
- Vedlegg
-
- REA3022_Matemartikk_R1_Eksempel_pa_losning_H_2.pdf
- Skrivefeilen kommer fra udir. :)
- (551.82 kiB) Lastet ned 1575 ganger
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Hei, vet noen hvordan man lager fortegnslinje på pc?
Jeg har løst en del eksamenssett og tror ikke jeg har trengt å lage det på del 2 ennå, men fint å vite;)
Jeg har løst en del eksamenssett og tror ikke jeg har trengt å lage det på del 2 ennå, men fint å vite;)
Kiwi skrev:Hei, vet noen hvordan man lager fortegnslinje på pc?
Jeg har løst en del eksamenssett og tror ikke jeg har trengt å lage det på del 2 ennå, men fint å vite;)
Tror Sinus har et tilgjengelig :
http://sinusr1.cappelendamm.no/artikkel ... tid=720620
men hva er vitsen? Har heller ikke møtt på en oppgave som har bedt om å tegne fortegnsskjema på DEL 2
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kan noen forklare enkelt forskjellen på ordnede / uordnede utvalg og betinget / ubetinget sannsynlighet i forbindelse med sannsynlighetsregning?
For betinget / ubetinget, kan man si at for en betinget sannsynlighet så avhenger sannsynligheten for en hendelse av utfallet av en annen hendelse? Som f.eks. trekking av kuler uten tilbakelegging - slik at det totale antall kuler vil endres for hver trekking? Mens ubetinget kan vœre f.eks. trilling av terning, hvor sannsynlighetene ikke endres for hver gang man triller?
Boken forklarer ikke spesielt bra for enkelte uttrykk, og bruker dem uten å definere uttrykkene først. Disse skal kanskje skal vœre kjent fra tidligere matematikk, men jeg har for eksempel ikke helt klart for meg hva "endelig utfallsrom" betyr?
Tusen takk
For betinget / ubetinget, kan man si at for en betinget sannsynlighet så avhenger sannsynligheten for en hendelse av utfallet av en annen hendelse? Som f.eks. trekking av kuler uten tilbakelegging - slik at det totale antall kuler vil endres for hver trekking? Mens ubetinget kan vœre f.eks. trilling av terning, hvor sannsynlighetene ikke endres for hver gang man triller?
Boken forklarer ikke spesielt bra for enkelte uttrykk, og bruker dem uten å definere uttrykkene først. Disse skal kanskje skal vœre kjent fra tidligere matematikk, men jeg har for eksempel ikke helt klart for meg hva "endelig utfallsrom" betyr?
Tusen takk

Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...
Betinget sannsynlighet betyr sannsynligheten for at noe skal skje når vi vet at noe annet allerede har skjedd. Dvs sannsynligheten for 'A gitt B'Gjestt skrev:Kan noen forklare enkelt forskjellen på ordnede / uordnede utvalg og betinget / ubetinget sannsynlighet i forbindelse med sannsynlighetsregning?
For betinget / ubetinget, kan man si at for en betinget sannsynlighet så avhenger sannsynligheten for en hendelse av utfallet av en annen hendelse? Som f.eks. trekking av kuler uten tilbakelegging - slik at det totale antall kuler vil endres for hver trekking? Mens ubetinget kan vœre f.eks. trilling av terning, hvor sannsynlighetene ikke endres for hver gang man triller?
Boken forklarer ikke spesielt bra for enkelte uttrykk, og bruker dem uten å definere uttrykkene først. Disse skal kanskje skal vœre kjent fra tidligere matematikk, men jeg har for eksempel ikke helt klart for meg hva "endelig utfallsrom" betyr?
Tusen takk
Ordnet utvalg betyr at rekkefølgen har betydning, dvs at A,B,C ikke er det samme som B,A,C
Takk Larsik, det var oppklarende. Har du noen anelse når det gjelder "endelig utfallsrom"? Er det alle de mulige utfallene i den aktuelle situasjonen?Larsik skrev: Betinget sannsynlighet betyr sannsynligheten for at noe skal skje når vi vet at noe annet allerede har skjedd. Dvs sannsynligheten for 'A gitt B'
Ordnet utvalg betyr at rekkefølgen har betydning, dvs at A,B,C ikke er det samme som B,A,C
Ja, for en terning er utfallsrommet endelig -> f.eks [tex][1, 2, 3, 4, 5, 6][/tex]Gjestt skrev:Takk Larsik, det var oppklarende. Har du noen anelse når det gjelder "endelig utfallsrom"? Er det alle de mulige utfallene i den aktuelle situasjonen?Larsik skrev: Betinget sannsynlighet betyr sannsynligheten for at noe skal skje når vi vet at noe annet allerede har skjedd. Dvs sannsynligheten for 'A gitt B'
Ordnet utvalg betyr at rekkefølgen har betydning, dvs at A,B,C ikke er det samme som B,A,C
Her er litt om hvordan man skal tolke sånt:Larsik skrev:Et lite spørsmål. Hvis det er en vektoroppgave på del 2 og det står "bestem", betyr det at man bare kan tegne punkter i GeoGebra og finne vektorer og vinkler osv. på den måten, eller må man regne det ut selv?

Er fra side 8 i pdf'en jeg har vedlagt. [Lastet ned fra udir.no].
- Vedlegg
-
- Eksamensveiledning_Matematikk_VGO_2016_Bm.pdf
- (1.95 MiB) Lastet ned 256 ganger
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu
Krist skrev:Noen som har tips til gode oppgaver å gjøre i forbindelse med CAS/Geogebra? Er ikke så mange å ta fra gamle eksamener, hadde vært greit med litt mengdetrening...
Denne er litt artig:
Vi har punktene A(4, 5), B(-3, 1) og C(2, -6)
d) Et punkt D er bestemt ved at det ligger på den rette linja med likning [tex]y=-x+5[/tex] og at [tex]\angle ADC=90^o[/tex]
Bestem koordinatene til D i CAS med vektorregning.
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.