I kolonnen med differanser, har det egentlig ikke noe å si om man har kiloprisen eller prisen totalt (altså kilopris*antall kilo), for den prosentvise differansen vil bli den samme. Og den er jo bare interessant med tanke på om de skal ha høy eller lav provisjonssats. I kolonnen der selve provisjonen regnes ut, har jeg tatt utgangspunkt i hvor mye de har tjent totalt på hvert salg. Så da skal provisjonen være riktig, og det er jo den regnearket skal gi oss.mattiss skrev:Hei.LektorNilsen skrev:Her er løsningsforslaget mitt til dagens 1P-eksamen.
Setter stor pris på tilbakemeldinger, særlig om det skulle ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
Har alle samme svar som deg på hele eksamenen utenom 7 b og 7 c. Fått noen andre tall der enn deg.
Skal man ikke regne ut differansen i kroner
(salgspris * ant kilogram)- (kostpris*ant kilogram)= 15000 kr i første del(sørfisk). (=3750kr i nordfisk) osv... Ser du bare har gått rett på differansen, uten å tenke på ant.kilogram. Har videre brukt denne differansen til utregninger, og har derfor andre eventuelle følgefeil i forhold til din fasit.
Hvilke kolonner er det som har andre tall hos meg enn hos deg (Bortsett fra "differanse" i kroner)? Er greit å vite hvis jeg skal se over formlene mine en gang til