Men det var vel sannsynligheten for å få to som IKKE er ødelagt i a), så det blir 7/12*6/12.Gjest skrev:Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
1T eksamen høst17
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Husk på at du ikke legger tilbake kulen etterpå, så det blir vel $\frac{7}{12} \cdot \frac{6}{11}$Gjest skrev:Men det var vel sannsynligheten for å få to som IKKE er ødelagt i a), så det blir 7/12*6/12.Gjest skrev:Tar jeg ikke helt feil, så trenger du ikke ta hensyn til farger i a)OldManWithBanter skrev:Men på oppgave 2 med sannsynlighet. på fasiten står det bare hvis han trekker rød først. Men det jeg skrev også får hvit.
altså (5/12)*(4/11) + (4/12)*(5/11) Er det riktig?
På 2a.
Det eneste du trenger å vite er at det er 5 ødelagte og 12 hele så du får 5/12×4/11
Selv brukte jeg geogebra til å løse denne oppgava. Jeg lagde først en linje på 140, også en på 100 på en stråle. Deretter satte jeg inn de to vinklene ved sine punkter og la to stråler på begge. Da fant jeg et krysningspunkt som jeg markerte og lagde en loddrett linje på, og deretter høyden mellom krysningspunktet og linja som vinklene er satt på.Gjest skrev:Hvordan kom du frem til svaret i 3?Markus skrev:Da har jeg også foreslått fasit til del 2.
Har dobbeltsjekket det meste med GeoGebra og Wolfram så håper det ikke er noen feil i fasiten.
Dessverre så ble det nok litt for mye slurv til å holde helt inn til 6 for min del. Klarte også å se meg blind på cosinussetningen på oppgave 4, og brukte den helt feil.
Noen som har løsningsforslag til oppgave 5c, del 2? Fasitforslaget som ble lagt ut tidligere i tråden tok bare for seg 5a og b
-
- World works; done by its invalids
Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matemaikk.net :
Tusen takk for løsningsforslag
Men lurer på om det er feil i svaret på oppgave 10b)? Skal ikke svaret blir (2/3), da to tredjedeler av elevene i biologi er fra A klassen, som oppgaven spør etter.

Det er nok en slurvefeil jaGjest skrev:Tusen takk for løsningsforslagMen lurer på om det er feil i svaret på oppgave 10b)? Skal ikke svaret blir (2/3), da to tredjedeler av elevene i biologi er fra A klassen, som oppgaven spør etter.
På oppgave 13, så gikk det ikke opp går meg at de ville se pytagoras i bruk. Det er ikke det at jeg synes den er vanskelig. Det virker heller banalt. Det jeg gjorde var å bare skrive AC/2 og DF×2 uten å tenke over det. Jeg forstod liksom ikke hva de ville ha av meg i oppgaven. Jeg tolket poenget med oppgaven som å vise forståelse av tangensfunksjonen og hvordan de skulle se ut. Synes de kunne presisert at de ville verdier for alle lengdene. Det var liksom bare sett mål på på paien bisetning. Jeg bare tolket det ikke som at dette var noe særlig viktig. For å finne verdiene er gjort på ei linje. Jeg hadde også en time til overs av tiden på del 1. Hadde alle andre oppgaver på del 1 riktig.
Hva tror dere sensor tenker?
-
- Dirichlet
Kan man bruke dobbelderiverte på terrasepunkt på del 1? Det gjorde jeg.
fungerer det også å gjøre den sannsynlighetsoppgaven på del 1 på andre måter? vennediagdram eller krysstabel.
fungerer det også å gjøre den sannsynlighetsoppgaven på del 1 på andre måter? vennediagdram eller krysstabel.
Gjest skrev:På oppgave 13, så gikk det ikke opp går meg at de ville se pytagoras i bruk. Det er ikke det at jeg synes den er vanskelig. Det virker heller banalt. Det jeg gjorde var å bare skrive AC/2 og DF×2 uten å tenke over det. Jeg forstod liksom ikke hva de ville ha av meg i oppgaven. Jeg tolket poenget med oppgaven som å vise forståelse av tangensfunksjonen og hvordan de skulle se ut. Synes de kunne presisert at de ville verdier for alle lengdene. Det var liksom bare sett mål på på paien bisetning. Jeg bare tolket det ikke som at dette var noe særlig viktig. For å finne verdiene er gjort på ei linje. Jeg hadde også en time til overs av tiden på del 1. Hadde alle andre oppgaver på del 1 riktig.
Det står i oppgaveteksten at man bare skal skissere opp trekantene og skrive på mål, så man kan vel ikke trekke for noe hvis man har gjort dette? Da burde det vel stått regn ut eller vis utregning hvis man skal trekke noe på det.