(x-2)Andy12345 skrev:Hvilken faktor brukte du til å polynomdividere da i såfall? Og hvor fikk du denne fra?Yoooo skrev:Jo, F(2)-2=0DennisChristensen skrev:Kan noen av gjestebrukerne laste opp eksamensoppgaven slik at løsningsforslag kan ordnes?
r1 eksamen
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?heh skrev:Andy12345 skrev:Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?
Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.
Nå aner jeg ikke hva oppgaven er menGjest skrev:Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?heh skrev:Andy12345 skrev:Noen fler som fikk -ln b som svar på oppgave 2, del 1?
Hvordan løste dere oppgave 4c, del 1 der det ble spurt om det var andre verdier for x som ga samme areal? Jeg regnet ut ulike verdier for F og løste det grafisk, så at to andre x-verdier vil gi areal = 2 (i tillegg til x=2). Så vidt jeg fikk med meg hadde vi jo ingen faktor å kunne polynomdividere F(x) = 2 F(x) -2 = 0 med...?
Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.
Jo, [tex]2-\sqrt{3} \in \left <0,3 \right >[/tex]
Men [tex]2+\sqrt{3} \notin \left \langle 0,3 \right \rangle[/tex]
Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.[/quote]
Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?[/quote]
Nå aner jeg ikke hva oppgaven er men
Jo, [tex]2-\sqrt{3} \in \left <0,3 \right >[/tex]
Men [tex]2+\sqrt{3} \notin \left \langle 0,3 \right \rangle[/tex][/quote]
Se oppgaven som er blitt lagt ut. Jeg ser ingen grunn til at en løsning ikke kan være x=2-sqrt(3)?
Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?[/quote]
Nå aner jeg ikke hva oppgaven er men
Jo, [tex]2-\sqrt{3} \in \left <0,3 \right >[/tex]
Men [tex]2+\sqrt{3} \notin \left \langle 0,3 \right \rangle[/tex][/quote]
Se oppgaven som er blitt lagt ut. Jeg ser ingen grunn til at en løsning ikke kan være x=2-sqrt(3)?
Er ikke 2-sqrt(3) innafor 0 <x<3 ?[/quote]heh skrev:Dersom x=2+sqr(3) eller x=2-sqr(3) blir arealet lik 2.
Nå aner jeg ikke hva oppgaven er men
Jo, [tex]2-\sqrt{3} \in \left <0,3 \right >[/tex]
Men [tex]2+\sqrt{3} \notin \left \langle 0,3 \right \rangle[/tex][/quote]
Se oppgaven som er blitt lagt ut. Jeg ser ingen grunn til at en løsning ikke kan være x=2-sqrt(3)?[/quote]
Du har rett jeg redegjorde at sqrt(3) er mellom 1 og 2 og derfor ingen løsning. Jeg var litt sjapp, men 2 - sqrt(3) er en løsning
-
- Grothendieck
- Innlegg: 826
- Registrert: 09/02-2015 23:28
- Sted: Oslo
Her er løsning til del 1. Si ifra om dere finner noen feil. Fikser del 2 i morgen, tenker jeg.
- Vedlegg
-
- R1 H17 del 1 løsning.pdf
- (127.58 kiB) Lastet ned 791 ganger
-
- Grothendieck
- Innlegg: 826
- Registrert: 09/02-2015 23:28
- Sted: Oslo
Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
- Vedlegg
-
- R1H17 løsning.pdf
- (323.55 kiB) Lastet ned 357 ganger
-
- Descartes
- Innlegg: 438
- Registrert: 02/06-2015 15:59
Ser bra ut dette, men du har vel glemt noe i 4b på del 2.DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
OP-vektor er [80+4t,16+3t]. Du finner vel avstanden skipet har til Origo ved t=0 ikke ved t=4?
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 847
- Registrert: 26/04-2012 09:35
Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net:
Har Vaktmester tilgang til eksamensoppgavene i R2 og S2 ( Haust - 17 ) ? I så fall , er det mulig å legge disse
ut på mat.net ?
Mvh
Mattegjest
ut på mat.net ?
Mvh
Mattegjest
-
- Grothendieck
- Innlegg: 826
- Registrert: 09/02-2015 23:28
- Sted: Oslo
Selvsagt helt riktig, har bare slurvet det til der ja. Ny versjon vedlagt.LektorNilsen skrev:Ser bra ut dette, men du har vel glemt noe i 4b på del 2.DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
OP-vektor er [80+4t,16+3t]. Du finner vel avstanden skipet har til Origo ved t=0 ikke ved t=4?
- Vedlegg
-
- R1H17 løsning.pdf
- (322.68 kiB) Lastet ned 351 ganger
DennisChristensen skrev:Selvsagt helt riktig, har bare slurvet det til der ja. Ny versjon vedlagt.LektorNilsen skrev:Ser bra ut dette, men du har vel glemt noe i 4b på del 2.DennisChristensen skrev:Komplett løsningsforslag vedlagt. Har også rettet to slurvefeil fra oppgave 4, del 1. Det er fint om dere sier ifra om dere finner flere feil!
OP-vektor er [80+4t,16+3t]. Du finner vel avstanden skipet har til Origo ved t=0 ikke ved t=4?
Jeg mener du har gjort feil i 4b)
Husk at Euler ikke står i ro. Euler driver. Du må finne posisjonen til Euler etter fire timer. Poisjonsvektorene du da får kan du dele på fire. Da får du fartsvektorene som redningsbåten i Origo må ha. Når du da tar abs. verdi av dette får du banefarten til redingsbåt O. Gjerne korriger meg om jeg har tenkt feil.
I tillegg i oppg. 4 c) (denne klarte jeg ikke å besvare på eksamen, men kom på det jeg tror er en veldig enkel løsning da jeg kom hjem)
Du vet maks. banefart for båteni Q. Det er 35nm/h. Du vet også at Euler driver med banefart 5nm/h(fra oppg. a)).Det betyr at 5nm/h av maksfarten til båt Q også vil være denne drivfarten. Det betyr at båt Q kan "produsere" 30nm/h fart på egenhånd uten drivfart. Så når 5nm/h går med til å drive båten langs samme vektorbane som P, har båt Q 30 nm/h den kan bruke i direkte i retning P. Derfor kan du finne lengden mellom Q og P og dividere farten på denne verdien. Dette gir ca.3,2 h.
Farten jeg mener redningsbåten i O må ha er forresten 25nm/h. Hvis 1nm er ca. 1800 m så svarer dette til ca.45km/h, som jo er ganske raskt for en båt. Hvis den kjører i 100nm/h så svarer dette til ca.180km/h som er ekstremt raskt for en båt.
Jeg er veldig irritert på meg selv over at jeg ikke kom på løsningen i c) på eksamen. Jeg tror det akkurat gjorde at jeg mistet sekseren. Svarte heller ikke på 3d) selv om jeg egentlig skjønte at det var et intervall som gikk til 16. Jeg bare blir så stressa på eksamen. Veldig kjedelig 
