Kan godt prøve, hvis ingen andre allerede har laget etGjest skrev:Har noen av dere som er så selvsikre lyst til å prøve dere på et løsningsforslag?
Matematikk R2 Eksamen 20.5.15
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Personlig synes jeg oppgavene var veldig greie. Jeg har uheldigvis vært ganske forkjøla og tung i hodet de siste dagene, men er ganske sikker på at jeg greide alle sammen
Ser bra ut, men du har glemt å vise at påstanden er sann for grunntilfellet, $n=1$andreasaa skrev:Induksjon begynte jeg å lese på først i går kveld, men tror jeg heldigvis fikk med meg nok til å løse oppgave 6.
Utledningen min på oppgave 6 ble i hvertfall slik:
[tex]a_{n} = \frac{n(n-3)}{2}[/tex]
Antar at dette er riktig for n = t:
[tex]a_{t} = \frac{t (t-3)}{2}[/tex]
Tester om dette stemmer for t + 1:
Venstre side:
[tex]a_{t+1} = a_{t}+t-1[/tex] (Her satte jeg inn formelen som var gitt i oppgaveteksten: [tex]a_{n+1} = a_{n}+n-1[/tex]
[tex]a_{t+1} = \frac{t (t-3)}{2} +t-1[/tex] (Satte så inn utrykket for [tex]a_{t}[/tex], som er det samme som høyre side av likningen.)
[tex]a_{t+1} = \frac{t^2-3t+2t-2}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex]
Høyre side:
[tex]\frac{(t+1)((t+1)-3)}{2}=\frac{(t+1)(t-2)}{2}[/tex] (Erstatter t med t+1 og får det samme utrykket på høyre side som på venstre side.
-
- World works; done by its invalids
Løsningsforslag: http://www.ulven.biz/r2/eksamen/R2_V15_ls.pdf
-
- World works; done by its invalids
Her er oppgaven:
R2 skal være vanskelig. Det skal ikke være enkelt å bestå, eller få topp karakter. Det er jo trossalt det vanskeligste matematikkfaget på VGS, og det blir rart å se vanlige 3-4'r elever, få 5 nesten 6?Gjest skrev:Det er flott at det går bra, men å si at dette var P og trykke det inn for dem det gikk dårlig for tar kakaamøben skrev:Dette var den letteste eksamen noen sinne. Var ferdig på 32 minutter. Del 2 var plankekjøring. Alt rett. Var dette R2? Gikk jeg feil? Var dette P? For lett. Dette blir barnematematikkeksamen. Finnes det virkelig noen som har fått feil på noe? Den er lei
Personlig gikk det veldig bra for meg, men samtidig bråstopper jeg når du kaller det for P-matematikk og dermed tråkker ned på dem. I tillegg å kalle det barnematematikk og uttrykke ironisk om noen i det hele tatt får feil, gjør at jeg blir veldig forundret og stiller spørsmåltegn..
Det forteller jo litt om hvordan matematikken foregår i Norge.
Fikk det samme som deg,Per29 skrev:Gjorde det samme, endte opp med [tex]\frac{-(s-t)^3}{24}[/tex]Klof21 skrev:Vil noen dele fremgangsmåte i siste deloppgave på del 2? Jeg regnet det bestemte integralet for f og g, og f og h. Avgrenset selvfølgelig med riktige x-verdier, med x=(s+t)/2 "opp i midten" der et sted. Fikk ut en meget lang likning med s, t, a, b og x som ukjente i CAS, og tror ikke jeg fikk lik likning for de to integralene
Argumenterte med at det er riktig ettersom t ligger høyere enn S, og dermed vill arealet bli positivt =)
Jeg rota litt på oppgaven om uendelige rekker. Jeg satt inn a1=1, ikke 2. At det går an!!!! På den siste oppgaven glemte jeg helt at områdene er avgrensa av f og tangentene, og tok bare integralet til f. Uf!! Betyr det at jeg mister alle poengene på disse to oppgavene?
-
- Ramanujan
- Sted: Cyberspace
Går det ikke ann å løse sin(x) + cos(x) = 1 på denne måten;
[tex](sin(x) + cos(x))^{2} = 1^{2} \leftrightarrow sin^{2}(x) + 2*sin(x)*cos(x) + cos^{2}(x) = sin^{2}(x) + cos^{2}(x) \leftrightarrow sin(2x) = 0[/tex] osv? Metoden i løsningsforslaget streifet meg ikke engang
Eksamen var ikke så værst. Gjorde et par slurvefeil. Hoppet over induksjon, hadde brukt altfor mye tid på det. Glad det ikke kom noe om retningsdiagram, for det gadd jeg rett og slett ikke øve på, da jeg har plukket det opp et sted at det ikke dukket ofte opp på eksamen, uten at jeg vet hvorfor..
EDIT: Noen som vet dato for karakterene? Ettersendingsskjemaet skal sendes senest 1. juli, så regner det er i god tid før det hvertfall
)
[tex](sin(x) + cos(x))^{2} = 1^{2} \leftrightarrow sin^{2}(x) + 2*sin(x)*cos(x) + cos^{2}(x) = sin^{2}(x) + cos^{2}(x) \leftrightarrow sin(2x) = 0[/tex] osv? Metoden i løsningsforslaget streifet meg ikke engang
Eksamen var ikke så værst. Gjorde et par slurvefeil. Hoppet over induksjon, hadde brukt altfor mye tid på det. Glad det ikke kom noe om retningsdiagram, for det gadd jeg rett og slett ikke øve på, da jeg har plukket det opp et sted at det ikke dukket ofte opp på eksamen, uten at jeg vet hvorfor..
EDIT: Noen som vet dato for karakterene? Ettersendingsskjemaet skal sendes senest 1. juli, så regner det er i god tid før det hvertfall

-
- Fibonacci
Skrev over eksamen til et word dokument for dem som er interessert i å see oppgavene. Har kun fått tid til å skrive ned Del 1.
https://mega.co.nz/#!EBInALzI!BPX7Js6Wm ... PQw4w7u56E
https://mega.co.nz/#!EBInALzI!BPX7Js6Wm ... PQw4w7u56E
Tok en veldig streng sensur på meg selv. Da har jeg 46 poeng. Blir spennende å se om det holder..
Du kunne laget enhetsirkelen og sett uifra denhallapaadeg skrev:Går det ikke ann å løse sin(x) + cos(x) = 1 på denne måten;
EDIT: Noen som vet dato for karakterene? Ettersendingsskjemaet skal sendes senest 1. juli, så regner det er i god tid før det hvertfall)
-
- Ramanujan
- Sted: Cyberspace
Kunne sikkert gjort mye rart, men det var ikke det jeg spurte omGjest 2 skrev: Du kunne laget enhetsirkelen og sett uifra den