Her er fremgangsmåten til fasit
MR = 900 – x. Sett MR = MC. Da får vi monopolistens produksjon der x = 400. Prisen finner vi ved å bruke etterspørselskurven:
p = 900 – 0,5*400 = 700
fatter ikke en skit av dette jeg sorry .-)
Trenger hjelp med denne ligningen!
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei igjen!
Beklager her har du hele oppgaven.
Anta at etterspørselen etter en vare er gitt ved:
p = 900 – 0.5 x
der p er prisen per enhet av varen og x antall enheter.
Anta at en monopolist har følgende grensekostnadskurve:
MC = 100 + x
a) Finn den prisen og omsatt mengde som maksimerer monopolistens profitt.
Beklager her har du hele oppgaven.
Anta at etterspørselen etter en vare er gitt ved:
p = 900 – 0.5 x
der p er prisen per enhet av varen og x antall enheter.
Anta at en monopolist har følgende grensekostnadskurve:
MC = 100 + x
a) Finn den prisen og omsatt mengde som maksimerer monopolistens profitt.
MR er hvor mye det koster å kjøpe en ekstra enhet. Siden prisen for alle enheter du kjøper er (antall enheter)*(pris per enhet)=x*p, så vet vi at økningen av den neste enheten vil være den deriverte av funksjonen for kostnaden til alle enhetene.
Kaller funksjonen s(x)=900x-0.5x^2, MR=s'(x)=900-x.
Så kan du bruke sammenhengen MR=MC og løse det slik som tidligere.
Kan jeg spørre om hvilket fag dette er til forresten?
Kaller funksjonen s(x)=900x-0.5x^2, MR=s'(x)=900-x.
Så kan du bruke sammenhengen MR=MC og løse det slik som tidligere.
Kan jeg spørre om hvilket fag dette er til forresten?
Hei Audunss
Jeg er ikke helt med her,
så vet vi at økningen av den neste enheten vil være den deriverte av funksjonen for kostnaden til alle enhetene.
dette virket i overkant av avansert for intro til mikroøkononmi som er faget
det jeg lurer på er hvordan fikk fasiten frem x = 400?
Ser du på min tidligere regning så stemmer ikke svaret mitt
Jeg har hittil lært av dere en godel og tror jeg hadde fint klart å finne P når jeg vet hvordan x er funnet
uten å bare benytte fasitsvarene, siden jeg vil forstå det.
Jeg er ikke helt med her,
så vet vi at økningen av den neste enheten vil være den deriverte av funksjonen for kostnaden til alle enhetene.
dette virket i overkant av avansert for intro til mikroøkononmi som er faget
det jeg lurer på er hvordan fikk fasiten frem x = 400?
Ser du på min tidligere regning så stemmer ikke svaret mitt
Jeg har hittil lært av dere en godel og tror jeg hadde fint klart å finne P når jeg vet hvordan x er funnet
uten å bare benytte fasitsvarene, siden jeg vil forstå det.
Vell, det er slik oppgaven løses, vertfall eneste mulighet jeg ser når de vil regne med MR som fasiten viser til, og er slik jeg har lært det, og jeg hadde ikke mer enn et introduksjonskurs i makro og mikro. Dette er et høyskole/universitetsfag? Dette er ikke for avansert vil jeg si, for dette nivået.
Fasiten får riktig x=400 når de setter MR=MC
Fasiten får riktig x=400 når de setter MR=MC
problemet er vel nå at jeg ikke ser tegningen
" Så kan du bruke sammenhengen MR=MC og løse det slik som tidligere "
Her er regnestykket mitt
P = 900 -0,5x
MC = 100+x
900-0,5x = 100 + x
900 - 100 = 0,5x + x
Hvordan passer MR =MC inn her ?
Tror nesten jeg må se regningen din her for å fatte det
Hvis du kan takker
eventuelt Sirin eller andre må gjerne prøve også
det jeg etterspør
" Så kan du bruke sammenhengen MR=MC og løse det slik som tidligere "
Her er regnestykket mitt
P = 900 -0,5x
MC = 100+x
900-0,5x = 100 + x
900 - 100 = 0,5x + x
Hvordan passer MR =MC inn her ?
Tror nesten jeg må se regningen din her for å fatte det
Hvis du kan takker
eventuelt Sirin eller andre må gjerne prøve også
det jeg etterspør
Problemet er det at p er forskjellig fra MC.
P er hva bedriften får for alle enhetene de selger, så om de selger 100 enheter får de 850 kr per enhet, selger de 200 får de 800 per enhet. Så når de selger en mer enhet, må de ta mindre betalt for alle enhetene de selger.
MC er hva det koster å produsere en ekstra enhet, altså hva prisen er for den 251 enheten, når de har laget 250 enheter.
Det optimale for en bedrift er å produsere så mange enheter at den siste enheten de produserer, koster like mye å produsere som det de får når de selger den.
Så vi må finne et uttryk for hva de tjener på å selge en enhet mer, så de kan finne ut når den neste enhetens kostnad er lik det de får for den. Dette er hva MR er.
Er ikke dette gjennomgått på noen forelesning, eller står det ingen eksempler i boken for hvordan dette regnes ut? Vet det er noen mikrofag som bare tar generelle formler for å regne ut MR for letter funksjoner, siden de som tar faget ikke har matematikkbakgrunnen til å forstå utregningene, men jeg kan ikke vite om dette siden jeg vet ikke noe om faget du har bortsett fra at det er mikroøkonomi. Bør få hjelp fra foreleser med slike spesifike saker.
P er hva bedriften får for alle enhetene de selger, så om de selger 100 enheter får de 850 kr per enhet, selger de 200 får de 800 per enhet. Så når de selger en mer enhet, må de ta mindre betalt for alle enhetene de selger.
MC er hva det koster å produsere en ekstra enhet, altså hva prisen er for den 251 enheten, når de har laget 250 enheter.
Det optimale for en bedrift er å produsere så mange enheter at den siste enheten de produserer, koster like mye å produsere som det de får når de selger den.
Så vi må finne et uttryk for hva de tjener på å selge en enhet mer, så de kan finne ut når den neste enhetens kostnad er lik det de får for den. Dette er hva MR er.
Er ikke dette gjennomgått på noen forelesning, eller står det ingen eksempler i boken for hvordan dette regnes ut? Vet det er noen mikrofag som bare tar generelle formler for å regne ut MR for letter funksjoner, siden de som tar faget ikke har matematikkbakgrunnen til å forstå utregningene, men jeg kan ikke vite om dette siden jeg vet ikke noe om faget du har bortsett fra at det er mikroøkonomi. Bør få hjelp fra foreleser med slike spesifike saker.
Takk for at du prøver da Audun
Og selvsagt benytter jeg meg av lærer og pensum
Jeg er kjent med stoffet, men kommer gjerne her for å forstå mer når jeg står fast i blant, trodde det var det dette forumet var til jeg.
Får nesten vente på at andre dukker opp her.
Men takk for din tid.
Og selvsagt benytter jeg meg av lærer og pensum
Jeg er kjent med stoffet, men kommer gjerne her for å forstå mer når jeg står fast i blant, trodde det var det dette forumet var til jeg.
Får nesten vente på at andre dukker opp her.
Men takk for din tid.
Du må bare se om noen andre her kan hjelpe deg, men problemet er at du bruker feil metode, siden p=MC er feil i dette tilfellet, noe som jeg prøvde å forklare i det forrige innlegget, om det er noe du ikke forstår med det, så spør om det.
Når det gjelder utregningen av MR, som er den eneste muligheten din her, kan jeg gi hurtigformler om du ikke trenger å lære det skikkelig, eller ikke kan derivering.
Om det er noe annet du lurer på med oppgaven så må du spørre om det.
Når det gjelder utregningen av MR, som er den eneste muligheten din her, kan jeg gi hurtigformler om du ikke trenger å lære det skikkelig, eller ikke kan derivering.
Om det er noe annet du lurer på med oppgaven så må du spørre om det.
Hei igjen folkens
Det gikk opp et lite lys for meg tror jeg .
P = 900 -0,5x
MC = 100+x
900-0,5x = 100 + x
900 - 100 = 0,5x + x
600 / 1,5x = 400
x = 400
MC = MR som er grenseinntekten så vidt jeg husker .
900-,05*400 = 700
Her er fasitsvar igjen
Sett MR = MC. Da får vi monopolistens produksjon der x = 400.
Prisen finner vi ved å bruke etterspørselskurven: p = 900 – 0,5*400 = 700
Jeg forstår ikke hva de mener med å bruke etterspørselskurven
p = 900 - ,05 * 400 = 700
Er dette en slags formel eller bare et utrykk
Og hvorfor er det viktig å sette MR = MC
Dette høres meningsløst ut for meg unskyld .
" Sett grenseinntekt lik grensekostnad , er dette MR = MC ?
Og hvorfor det i så fall,
Føler jeg er på rette vei hvertfall nå
Det gikk opp et lite lys for meg tror jeg .
P = 900 -0,5x
MC = 100+x
900-0,5x = 100 + x
900 - 100 = 0,5x + x
600 / 1,5x = 400
x = 400
MC = MR som er grenseinntekten så vidt jeg husker .
900-,05*400 = 700

Her er fasitsvar igjen
Sett MR = MC. Da får vi monopolistens produksjon der x = 400.
Prisen finner vi ved å bruke etterspørselskurven: p = 900 – 0,5*400 = 700
Jeg forstår ikke hva de mener med å bruke etterspørselskurven
p = 900 - ,05 * 400 = 700
Er dette en slags formel eller bare et utrykk
Og hvorfor er det viktig å sette MR = MC
Dette høres meningsløst ut for meg unskyld .
" Sett grenseinntekt lik grensekostnad , er dette MR = MC ?
Og hvorfor det i så fall,
Føler jeg er på rette vei hvertfall nå
5 - x = 9 - 3X
5 - 9 = X - 3X
4 / 2 = 2
Denne oppgaven løste jeg også slik
5 - x = 9 - 3X
5 + 9 = X + 3X
= 14 = 4x
14 / 4x = 3,5
Hvordan er reglene for dette med flytting og fortegn minus og pluss?
Jeg lurer også på hva regnreglene er for slike oppgaver.
b) 2x + 3(x - 4) = 4(3 - 2x)
c) y = 6/7 y + 200
d) y = 4/5 (y – ¼ y) + 100
Oppgave 2:
Løs ligningene med hensyn på (mhp) den variabelen som er angitt:
a) x = 400 – 2p mhp p
b) x = 1/a (y – b) mhp y
Oppgave 3:
a) Tegn grafen til ligningene under i samme diagram
i. y = 2x + 1
ii. y = 10 – x
b) Finn løsningene til ligningene både ved regning
Tar gjerne imot både hjelpeartikler fra matematikk.net
Men hvis noen av dere kunne demonstrert utregningsmetode er nok dette mest verdifullt, på den oppgaven eller de , dere klarer.
Venter online
Takker på forhånd for all hjelp hittil!
Det har gitt resultater
5 - 9 = X - 3X
4 / 2 = 2
Denne oppgaven løste jeg også slik
5 - x = 9 - 3X
5 + 9 = X + 3X
= 14 = 4x
14 / 4x = 3,5
Hvordan er reglene for dette med flytting og fortegn minus og pluss?
Jeg lurer også på hva regnreglene er for slike oppgaver.
b) 2x + 3(x - 4) = 4(3 - 2x)
c) y = 6/7 y + 200
d) y = 4/5 (y – ¼ y) + 100
Oppgave 2:
Løs ligningene med hensyn på (mhp) den variabelen som er angitt:
a) x = 400 – 2p mhp p
b) x = 1/a (y – b) mhp y
Oppgave 3:
a) Tegn grafen til ligningene under i samme diagram
i. y = 2x + 1
ii. y = 10 – x
b) Finn løsningene til ligningene både ved regning
Tar gjerne imot både hjelpeartikler fra matematikk.net
Men hvis noen av dere kunne demonstrert utregningsmetode er nok dette mest verdifullt, på den oppgaven eller de , dere klarer.
Venter online
Takker på forhånd for all hjelp hittil!
Det har gitt resultater
-
- Fibonacci
- Innlegg: 5648
- Registrert: 24/05-2009 14:16
- Sted: NTNU
Kan gjøre et par oppgaver... Tror du mangler grunnleggende matematisk forståelse så det er lurt å begynne i det små. Anbefaler deg å se eller kjøpe matematiske videoer hvor man får gjennomgodt slike ting.
Vi har noen regler som sier blant annet.
Ulike fortegn gir minus, like fortegn gir pluss
[tex](a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2[/tex]
[tex](a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2 [/tex]
[tex](a-b)(a+b) = a^2 - b^2 [/tex]
1 Trekk sammen parentesene
2 Løs opp parantesene
3 Trekk sammen
La oss ta en enkel oppgave først
[tex]5-3(x+2)=0[/tex]
Først ganger vi inn i parentesen
[tex]5-(3 \cdot x+3 \cdot 2)=0[/tex]
[tex]5-(3x+6)=0[/tex]
Det står egentlig minus foran parentesen slik at vi kan skrive dette som
[tex]5-1(3x+6)=0[/tex]
[tex]5+(-1)(3x+6)=0[/tex]
Så ganger vi sammen alle leddene og får
[tex]5+(-3x-6)=0[/tex]
Nå kan vi løse opp parentesen
Ofte sløyfer vi denne prossesen og går direkte fra [tex]5+(-3x-6)[/tex] til [tex]5-3x+6[/tex]
Med regelen Står det minus foran en parantes gjør vi om alle leddene inne i parantesen
[tex]5-3x-6=0[/tex]
Trekker sammen
[tex]-3x-1=0[/tex]
Nå kan vi gange likningen med -1 og flytte over
[tex]3x=-1[/tex]
Så deler vi begge sider med 3 for å få x alene
[tex]x=-\frac{1}{3}[/tex]
Anbefaler videoene
Algebra1, Algebra 2 fra http://www.mathtutordvd.com/
Gir en dyp forklaring for hvordan man bedriver algebraregning.
Ting blir enklere med paranteser når vi skal flytte rundt på ledd.
[tex]5(x+3)-((3y)^2-5^2)^2[/tex]
[tex](5x+15)-(9y^2-25)^2[/tex]
[tex](5x+15)-(81y^4-450y+625)[/tex]
[tex]5x+15)-81y^4+450y-625)[/tex]
[tex](5x)+(15)(-81y^4)(+450y)(-625)[/tex]
Parentesene viser vilket fortegn som hører til hvilket ledd slik at det er lettere ¨huske på når vi flytter rundt på ting.
[tex]-81y^4+450y+5x+610[/tex] Eller kan du skrive [tex]-\frac{81}{5}y^4+90y+x+122[/tex] men hva du velger er en smaksak.
Dette kan ikke trekkes sammen mer
står det [tex]=[/tex] skal vi prøve å få [tex]x[/tex] alene står det ikke [tex]=[/tex] skal vi bare forkorte.
EDIT: Rettet slurv, takk Realist1.
Vi har noen regler som sier blant annet.
Ulike fortegn gir minus, like fortegn gir pluss
[tex](a+b)^2 = a^2 + 2ab + b^2[/tex]
[tex](a-b)^2 = a^2 - 2ab + b^2 [/tex]
[tex](a-b)(a+b) = a^2 - b^2 [/tex]
1 Trekk sammen parentesene
2 Løs opp parantesene
3 Trekk sammen
La oss ta en enkel oppgave først
[tex]5-3(x+2)=0[/tex]
Først ganger vi inn i parentesen
[tex]5-(3 \cdot x+3 \cdot 2)=0[/tex]
[tex]5-(3x+6)=0[/tex]
Det står egentlig minus foran parentesen slik at vi kan skrive dette som
[tex]5-1(3x+6)=0[/tex]
[tex]5+(-1)(3x+6)=0[/tex]
Så ganger vi sammen alle leddene og får
[tex]5+(-3x-6)=0[/tex]
Nå kan vi løse opp parentesen
Ofte sløyfer vi denne prossesen og går direkte fra [tex]5+(-3x-6)[/tex] til [tex]5-3x+6[/tex]
Med regelen Står det minus foran en parantes gjør vi om alle leddene inne i parantesen
[tex]5-3x-6=0[/tex]
Trekker sammen
[tex]-3x-1=0[/tex]
Nå kan vi gange likningen med -1 og flytte over
[tex]3x=-1[/tex]
Så deler vi begge sider med 3 for å få x alene
[tex]x=-\frac{1}{3}[/tex]
Anbefaler videoene
Algebra1, Algebra 2 fra http://www.mathtutordvd.com/

Ting blir enklere med paranteser når vi skal flytte rundt på ledd.
[tex]5(x+3)-((3y)^2-5^2)^2[/tex]
[tex](5x+15)-(9y^2-25)^2[/tex]
[tex](5x+15)-(81y^4-450y+625)[/tex]
[tex]5x+15)-81y^4+450y-625)[/tex]
[tex](5x)+(15)(-81y^4)(+450y)(-625)[/tex]
Parentesene viser vilket fortegn som hører til hvilket ledd slik at det er lettere ¨huske på når vi flytter rundt på ting.
[tex]-81y^4+450y+5x+610[/tex] Eller kan du skrive [tex]-\frac{81}{5}y^4+90y+x+122[/tex] men hva du velger er en smaksak.
Dette kan ikke trekkes sammen mer
står det [tex]=[/tex] skal vi prøve å få [tex]x[/tex] alene står det ikke [tex]=[/tex] skal vi bare forkorte.
EDIT: Rettet slurv, takk Realist1.
Sist redigert av Nebuchadnezzar den 01/12-2009 07:27, redigert 1 gang totalt.