Lodves oppgavetråd
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Her bruker du gjennomsnittlig stigningstall. [tex]\frac{\Delta y}{\Delta x}[/tex], basically.
Du har et ligningssett med tre ukjente.
[tex]\rm{K}+\rm{H}+\rm{L}=108 \\ \rm{H}-4=\rm{L} \\ 3\rm{K}=\rm{H}[/tex]
[tex]\rm{K}+\rm{H}+\rm{L}=108 \\ \rm{H}-4=\rm{L} \\ 3\rm{K}=\rm{H}[/tex]
Cosinussetningen?
Bruk pytagorassetningen i [tex]\triangle ACE[/tex] for å finne avstanden [tex]AE[/tex]. Da kan du bruke cosinussetningen til å finne en av vinklene [tex]\angle BAE[/tex], [tex]\angle B[/tex] eller [tex]\angle AEB[/tex] slik at du kan bruke arealsetningen i trekanten [tex]\triangle ABE[/tex].
For å bruke cosinussetningen må du ha enten alle tre sider eller to sider og vinkelen mellom disse.
For å bruke arealsetningen må du også ha to sider og vinkelen mellom disse.
For å bruke arealsetningen må du også ha to sider og vinkelen mellom disse.
Han har jo allerede skrevet opp AE = 3,6 + 4,8 , AB = 10 og BE = 4.
Heilodve skrev:Del 1, så kan du ikke bruke noen hjelpemidler bortsett fra blyant, linjal og viskelær.

Det er sant det :p
Det jeg gjorde var å finne arealet av hele trekanten som er 6*8/2 = 24 og deretter 6*4/2 = 12. Med dette trakk jeg 12 fra 24. Svaret ble dermed 12. Men jeg har ikke fasit til denne tentamenen. Kan du noen her sjekke om svaret er 12?
Det jeg gjorde var å finne arealet av hele trekanten som er 6*8/2 = 24 og deretter 6*4/2 = 12. Med dette trakk jeg 12 fra 24. Svaret ble dermed 12. Men jeg har ikke fasit til denne tentamenen. Kan du noen her sjekke om svaret er 12?