Eksamen S2 vår 2019
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Del 2 var så vanskelig!!!!
Altfor dårlig tid til å kunne løse/rekke å tenke og svare de ordentlig.. De burde ikke gi såpass mange oppgaver med såpass vanskelighetsgrad. Del 1 gikk derimot greit. Også litt dårlig tid der, men del 2 var ekstrem. Håper noen legger ut fasit snart.

Vil ikke I'(x) være det samme som p(x)? Jeg løste p(x)=K'(x). Men fikk 1116 til svar eller noe.Sh92 skrev:Her tenkte jeg at vi måtte få uttrykt en funksjon som har både p og t som variabel.
Du vet at I(p) = pris*etterspørsel (etterspørsel er jo på antall enheter av varen)
Eller tenkt i=p*x
Du kan sette q(t) = x. Fordi etterspørsel er jo på antall x enheter av varen. Du kommer frem til det samme.
Da setter. Da får du I(p) = p* (200*e^0.015t)
Da kan du sette inn pris - 50 kr pr enhet
Også t=40
b) her må du regne på integral(0 til 52) fordi de spør om samlet inntekt eller hva det var.
På c
Her må du tenke finne produlsjonsmengde som gir størst overskudd.
Du har grensekostanden men du må finne grenseinntekten.
Det gjør du ved å finne I(x). Du har fått en funksjon for p(x)
Da ver du at I(x) = p(x) *x
Så deriverer du I(x).
Du vet at O'(x) = 0 når I'(x)=K'(x)
Du får x=895 eller noe.
Så har du fått oppgitt funksjon for enhetsprisen. Da setter du vare det du fant ut i funksjonen og finner enhetsprisen.
Nei^^ fordi p(x) er enhetsprisen og ikke inntekten.123mattenørd skrev:Vil ikke I'(x) være det samme som p(x)? Jeg løste p(x)=K'(x). Men fikk 1116 til svar eller noe.Sh92 skrev:Her tenkte jeg at vi måtte få uttrykt en funksjon som har både p og t som variabel.
Du vet at I(p) = pris*etterspørsel (etterspørsel er jo på antall enheter av varen)
Eller tenkt i=p*x
Du kan sette q(t) = x. Fordi etterspørsel er jo på antall x enheter av varen. Du kommer frem til det samme.
Også t=40
b) her må du regne på integral(0 til 52) fordi de spør om samlet inntekt eller hva det var.
På c
Så deriverer du I(x).
Du får x=895 eller noe.
Så har du fått oppgitt funksjon for enhetsprisen. Da setter du vare det du fant ut i funksjonen og finner enhetsprisen.
Jeg forstår heller ikke hvordan de tenkte når de lagde denne eksamenen. Man har jo ikke kjangs til å svare på alt.Mariaruf skrev:Del 2 var så vanskelig!!!!Altfor dårlig tid til å kunne løse/rekke å tenke og svare de ordentlig.. De burde ikke gi såpass mange oppgaver med såpass vanskelighetsgrad. Del 1 gikk derimot greit. Også litt dårlig tid der, men del 2 var ekstrem. Håper noen legger ut fasit snart.
På del 2 sannsynlighet:
Her brukte jeg binomisk fordeling.
På a oppgaven etterspør de sannsynligheten for at minst 20/27 av elevene IKKE har fravær.
p=0.32 for at en tilfeldig valgt har fravær.
Da vil p=0.68 være for en tilfeldig valgt som ikke har fravær.
Taster inn n=27 og p=0.68
Og trykker på X > 20
Fant ut at det var noe med 3 %
På b. Her må du bare variere antall elever slik at sannsynligheten blir over 5 %.
n = 120 og p = 0.5
Du antar at nullhypotesen er sann. For at nullhypotesen skal forkastes må p-verden bli lavere enn 5%. Finner ut at det er 37 elever. Tester vi ut med X<38 ser vi at det blir litt over 5%
Noen andre som fikk det samme
?
På a oppgaven etterspør de sannsynligheten for at minst 20/27 av elevene IKKE har fravær.
Og trykker på X > 20
På b. Her må du bare variere antall elever slik at sannsynligheten blir over 5 %.
n = 120 og p = 0.5
Du antar at nullhypotesen er sann. For at nullhypotesen skal forkastes må p-verden bli lavere enn 5%. Finner ut at det er 37 elever. Tester vi ut med X<38 ser vi at det blir litt over 5%
Noen andre som fikk det samme

Dette.... var veldig vanskelig. Jeg håper sensurene trekker ned poengskalen..........
Jeg fikk 32,7% på oppgave a, også skrev jeg høyst 39 elever på oppgave bsh92 skrev:På del 2 sannsynlighet:
Og trykker på X > 20
n = 120 og p = 0.5
Noen andre som fikk det samme?
Har noen mulighet til å legge ut et løsningsforslag? Om ikke på alt, så i det minste på noe?:D
Dette var alt for vanskelig. håper de tar det med på forhåndsensurmøte.. Jeg har snakket med mange i klassen min, og det var mange som syns det var alt for DÅRLIG tid, og oppgavene var veldig vanskelige. :@
Jeg tastet også inn n=27 og p=0.68 på oppgave a, men jeg valgte 20≤X og fikk svaret 32,7%sh92 skrev:På del 2 sannsynlighet:
Og trykker på X > 20
n = 120 og p = 0.5
Noen andre som fikk det samme?
Jeg er helt enig med deg... Håper de nevner det på forhåndsensurmøte, slik at karakterskalene trekkes ned.Mariaruf skrev:Del 2 var så vanskelig!!!!Altfor dårlig tid til å kunne løse/rekke å tenke og svare de ordentlig.. De burde ikke gi såpass mange oppgaver med såpass vanskelighetsgrad. Del 1 gikk derimot greit. Også litt dårlig tid der, men del 2 var ekstrem. Håper noen legger ut fasit snart.
Del 1 var ALT for vanskelig, og det ALT for dårlig tid. Det var mange som ikke rakk å svare på mange oppgaver på DEL 1 og Del 2.
sh92 skrev:Nei^^ fordi p(x) er enhetsprisen og ikke inntekten.123mattenørd skrev:Vil ikke I'(x) være det samme som p(x)? Jeg løste p(x)=K'(x). Men fikk 1116 til svar eller noe.Sh92 skrev:Her tenkte jeg at vi måtte få uttrykt en funksjon som har både p og t som variabel.
Eller tenkt i=p*x
Også t=40
På c
Så deriverer du I(x).
Du får x=895 eller noe.
Men vil ikke x’en du ganger inn når du tar I(x) =p(x)*x bli fjernet igjen når du deriverer, slik at du står igjen med at I’(x)=p(x)?
Denne eksamenen var heilt piss!!
KVA jammen, denne eksamenen gjekk heilt til piss. Eg er samd med dykk andre, det var alt for dårleg tid.
UGHH. Fy jammen denne eksamenen. Eg har øvd veldig mykje i påsken og brukt mangevis av timar til å øva.
Eg håper sensorane høyrer på elevane og trekker ned skalen. Eg skjønner ikkje kvifor dei ikkje tar med at det er BERRE tre timar, og ikkje 5 timar på del 1. Det var umogleg å løysa alle oppgåvene, og det var alt for hard. Eg vart stressa veldig. Ughhhhh!
:@ :/ :/ :/ 
KVA jammen, denne eksamenen gjekk heilt til piss. Eg er samd med dykk andre, det var alt for dårleg tid.
UGHH. Fy jammen denne eksamenen. Eg har øvd veldig mykje i påsken og brukt mangevis av timar til å øva.
Eg håper sensorane høyrer på elevane og trekker ned skalen. Eg skjønner ikkje kvifor dei ikkje tar med at det er BERRE tre timar, og ikkje 5 timar på del 1. Det var umogleg å løysa alle oppgåvene, og det var alt for hard. Eg vart stressa veldig. Ughhhhh!