R1 eksamen
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
P(5 " suksessar " på 10 delforsøk ) = [tex]\binom{10}{5}[/tex][tex]\cdot[/tex]0.4[tex]^{5}[/tex][tex]\cdot[/tex](1 - 0.4)[tex]^{10 - 5}[/tex] = 0.20 = 20 %
Seks raude blomar kan plasserast i 10 moglege posisjonar på [tex]\binom{10}{6}[/tex] ulike måtar. For kvar slik plassering
vil fire gule blomar fylle ut dei "ledige" posisjonane.
Alternativt resonnement: 4 gule blomar kan plasserast i 10 moglege posisjonar på [tex]\binom{10}{4}[/tex] ulike måtar.
For kvar slik plassering vil seks raude blomar fylle ut dei " ledige " posisjonane.
Hugs at [tex]\binom{10}{6}[/tex] = [tex]\binom{10}{4}[/tex]
vil fire gule blomar fylle ut dei "ledige" posisjonane.
Alternativt resonnement: 4 gule blomar kan plasserast i 10 moglege posisjonar på [tex]\binom{10}{4}[/tex] ulike måtar.
For kvar slik plassering vil seks raude blomar fylle ut dei " ledige " posisjonane.
Hugs at [tex]\binom{10}{6}[/tex] = [tex]\binom{10}{4}[/tex]
Kunne ikke oppgave 1 c) på del 2 også bli tolket på en annen måte? I oppgaveteksten presiserte de at alle de gule og røde var identiske. Vil ikke dette da drastisk redusere antallet kombinasjoner? Altså dersom du har 4 gule på rad, deretter 6 røde, eller om du har 4 gule (men plante nr 1. er nå satt som nr. 2 osv.) og 6 røde. Siden plantene er identiske vil det ikke ha noe å si på hvordan måte plante nr 1, 2, 3 eller 4 er satt i rekkefølge, da de er like?
Selv gjorde jeg det med ncr(10,6), men kom til å tenke på at det var litt for lett til å være en c)-oppgave?
Selv gjorde jeg det med ncr(10,6), men kom til å tenke på at det var litt for lett til å være en c)-oppgave?
Følte den var ganske vanskelig enn de forrige eksamenene. Blir nok en 4 eller 5 på meg, men jeg hadde siktet meg inn på en 6er så det suger litt. Håper de justerer poenggrensen
-
- Descartes
Har laget et løsningsforslag til eksamen R1 høsten 2018.
Kom gjerne med tilbakemeldinger om det skal ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
(Multitasking med sjakk-VM)
Kom gjerne med tilbakemeldinger om det skal ha sneket seg inn noen feil eller mangler.
(Multitasking med sjakk-VM)
- Vedlegg
-
- Løsningsforslag eksamen R1 høsten 2018.pdf
- (1.77 MiB) Lastet ned 27661 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 27/11-2018 10:40, redigert 2 ganger totalt.
Selv om logaritmen får negativ input så betyr det ikke at løsningen ikke er gyldig. Det bli et komplekst nummer. Forklar meg hvor ln(-1) ikke er en løsning. E^(ipi) =-1 .
i pi / i*pi = 1 og ln1 =0
Du må se på kompetansemålene i faget. Det står ingenting om at du skal kunne regning med komplekse tall, og eksamen blir nok rettet deretter. For alle [tex]x\in \mathbb{R}[/tex] har [tex]\ln(x), x\leq 0[/tex] ingen reelle verdier. Svaret ditt blir per se ikke "feil", men det blir som om at jeg kommer på R2-eksamen og anvender teknikker som ikke undervises i faget, f.eks. sier jeg at [tex]\int \frac{1}{x^2+a^2}=\frac{1}{a}\arctan(\frac{x}{a})+C[/tex], det er ikke feil, men jeg får neppe uttelling på det da pensum ikke omfatter det.Torgeirsko skrev:Selv om logaritmen får negativ input så betyr det ikke at løsningen ikke er gyldig. Det bli et komplekst nummer. Forklar meg hvor ln(-1) ikke er en løsning. E^(ipi) =-1 .
Jeg forstår hva du mener, men målet mitt er ikke at jeg skal få uttelling for å ha svart x=4, men å ikke få feil. I fasiten for r1, står det at det er feil å svare 4, og det er litt dumt å få feil på det, fordi en lærer ikke har kunnskapen og derfor setter feil.
Når du opererer på [tex]\mathbb{R}[/tex], noe du gjør i R1, er svaret feil uansett hvordan du snur og vender på det. Hva kunnskaper angår vil jeg anta, uten å sette noe garanti for det, at en matematikklærer på videregående kjenner til komplekse tall.Torgeirsko skrev:Jeg forstår hva du mener, men målet mitt er ikke at jeg skal få uttelling for å ha svart x=4, men å ikke få feil. I fasiten for r1, står det at det er feil å svare 4, og det er litt dumt å få feil på det, fordi en lærer ikke har kunnskapen og derfor setter feil.