Hvordan gikk S1 eksamen?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei, her er et løsningsforslag.
- Vedlegg
-
- Eksamen S1 Vår 2018 (LF).pdf
- Løsningsforslag til eksamen S1 vår 2018
- (2.62 MiB) Lastet ned 2204 ganger
Hei, jeg er enig i nesten alt som ble skrevet i fasiten her tidligere. På sannsynlighetsoppgaven på del 2 derimot fikk jeg litt andre svar. Jeg tenkte at ettersom minst 6 personer må la være å møte opp så må antall som ikke møter opp være større eller lik 7. Dersom man hadde satt den større eller lik 6 er det en mulighet for at den står lik 6 og det dermed bare er 5 personer som ikke møter opp, og en derfor ikke får være med på flyet (vanskelig å forklare men håper det var forståelig). Da fikk jeg omtrent 60% på oppgave b. Tilsvarende fikk jeg 118 personer på oppgave c når jeg satte p(3 <=x) ( det er da 2 personer som ikke møter opp).
Ellers synes jeg optimeringsoppgaven på del 1 var rar, den siste likningen passet liksom ikke sammen med de andre og jeg fikk ikke avgrenset en skikkelig figur, når jeg skrev det inn på geogebra senere ble det også helt rart, flere som la merke til det?
Ellers synes jeg optimeringsoppgaven på del 1 var rar, den siste likningen passet liksom ikke sammen med de andre og jeg fikk ikke avgrenset en skikkelig figur, når jeg skrev det inn på geogebra senere ble det også helt rart, flere som la merke til det?
Hei, dette er den eneste måten at likningen kan være oppfylt på. Siden jeg vet at [tex]2^{3x+2}[/tex] må være nøyaktig lik [tex]2^8[/tex], følger det av dette at eksponentene må være like. Hvis ikke kan ikke likningen stemme.lostgirl skrev:jeg så løsningsforslaget, men jeg forstår enda ikke. Hvordan kan [tex]2^{3x+2}=2^{8}[/tex] bli 3x+2=8 ?
Du kan løse oppgaven på denne måten, men du må da sette antallet som ikke møter opp til større eller lik 6, ikke større eller lik 7. Om nøyaktig 6 stk ikke møter opp vil det være 122-6 = 116 som møter opp, dermed får alle plass på flyet. Bruker man dette får du de samme svarene som i løsningsforslaget.Mattemester skrev:Hei, jeg er enig i nesten alt som ble skrevet i fasiten her tidligere. På sannsynlighetsoppgaven på del 2 derimot fikk jeg litt andre svar. Jeg tenkte at ettersom minst 6 personer må la være å møte opp så må antall som ikke møter opp være større eller lik 7. Dersom man hadde satt den større eller lik 6 er det en mulighet for at den står lik 6 og det dermed bare er 5 personer som ikke møter opp, og en derfor ikke får være med på flyet (vanskelig å forklare men håper det var forståelig). Da fikk jeg omtrent 60% på oppgave b. Tilsvarende fikk jeg 118 personer på oppgave c når jeg satte p(3 <=x) ( det er da 2 personer som ikke møter opp).
- Vedlegg
-
- S1_eksamen_2b_alternativ.PNG (17.21 kiB) Vist 7435 ganger
Kan du legge ut poengene man kan få på oppgavene? Hva er kravet for de ulike karakterene?
Oppgavesettet er lagt ut på hovedsiden og der står poengene per oppgave.eksamenskrrt skrev:Kan du legge ut poengene man kan få på oppgavene? Hva er kravet for de ulike karakterene?
Karaktergrenser (husk at disse kun er veiledende, man kan få høyere karakter selv om poengene er under grensen eller lavere karakter selv om poengene er over grensen):
2: 12p
3: 24p
4: 35p
5: 45p
6: 56p
Maks: 60p
SveinR: Kunne du fortalt litt om hvordan karakteren settes? Jeg skjønner at total poengsum er veiledende for karakteren, men ift. vurderingskravene som står i eksamenssettet (f.eks vurdere om svar er rimelig), hvordan setter du karakter da? La oss si at en elev har 33 poeng totalt på eksamen, men han har på enkelt oppgaver prøvd å komme fram til et svar - uten å få det riktig - og vist en liten del av korrekt fremgangsmetode eller løsning, men samtidig har han svar på enkelte oppgaver som kan virke urimelige? Skjønner at det er vanskelig å vurdere det så generelt, men fortell gjerne generelt om karaktersetting på matematikk S1 eksamen om det heller lar seg gjøre.
Ser at det er 60 poeng man kan samle totalt. Noen som vet hva de veiledende poenggrensene for de forskjellige karakterene ligger på?
Tror jeg ligger på rundt 54-54 poeng totalt. Med 34/36 på del en og 21/24 på del 2.
Tror jeg ligger på rundt 54-54 poeng totalt. Med 34/36 på del en og 21/24 på del 2.
Det står i innlegget rett ovenfor.Elev skrev:Ser at det er 60 poeng man kan samle totalt. Noen som vet hva de veiledende poenggrensene for de forskjellige karakterene ligger på?
Tror jeg ligger på rundt 54-54 poeng totalt. Med 34/36 på del en og 21/24 på del 2.
Jeg mente denne: https://matematikk.net/side/Eksamensoppgavereksamenskrrt skrev:hva er hovedsiden for eksamenen lol
Du kan sjekke mitt løsningsforslag i posten øverst på side 2 i denne tråden.huehue skrev:Når kommer et fullstendig løsningsforslag ut, mon tro?
Hei, det er som du selv sier vanskelig å gi et generelt svar på dette - det vil kunne avhenge av mange ting. Karakteren skal i bunn og grunn settes etter en helhetsvurdering av hva kandidaten har vist av kompetanse ift. kompetansemålene, vurdert utifra kjennetegn på måloppnåelse gitt i eksamensveiledningen. Så vil poengene gi en stor pekepinn på hvor landet ligger, men her kan det igjen variere utifra hvilke typer oppgaver eleven har løst, hvilke typer feil som evt. er gjort, om noen oppgaver er besvart spesielt godt eller om noen hovedtemaer mangler osv.s1matte22 skrev:SveinR: Kunne du fortalt litt om hvordan karakteren settes? Jeg skjønner at total poengsum er veiledende for karakteren, men ift. vurderingskravene som står i eksamenssettet (f.eks vurdere om svar er rimelig), hvordan setter du karakter da? La oss si at en elev har 33 poeng totalt på eksamen, men han har på enkelt oppgaver prøvd å komme fram til et svar - uten å få det riktig - og vist en liten del av korrekt fremgangsmetode eller løsning, men samtidig har han svar på enkelte oppgaver som kan virke urimelige? Skjønner at det er vanskelig å vurdere det så generelt, men fortell gjerne generelt om karaktersetting på matematikk S1 eksamen om det heller lar seg gjøre.
For å ta eksempelet ditt: Om sensor har kommet frem til 33 poeng og poenggrensen er 35 for en 4-er så skal det nok litt til å bli vippet opp dit. De oppgavene hvor eleven har gjort en del av korrekt fremgangsmåte uten å komme helt frem til løsningen vil normalt bli gitt noen halve/hele poeng (litt avhengig av oppgaven og hva som evt. gjøres senere). At man har fått noen urimelige svar uten å kommentere disse vil iallefall ikke telle positivt på helhetsinntrykket om sensor skal vurdere om besvarelsen skal vippes opp - så jeg tror kanskje ikke denne eksempeleleven skal ha for store forhåpninger.
PS: Ofte vurderer elever seg selv strengere ift. poeng enn vi lærere gjør

Jeg skjønner det, men da kan man altså bare ta vekk 2?SveinR skrev:Hei, dette er den eneste måten at likningen kan være oppfylt på. Siden jeg vet at [tex]2^{3x+2}[/tex] må være nøyaktig lik [tex]2^8[/tex], følger det av dette at eksponentene må være like. Hvis ikke kan ikke likningen stemme.lostgirl skrev:jeg så løsningsforslaget, men jeg forstår enda ikke. Hvordan kan [tex]2^{3x+2}=2^{8}[/tex] bli 3x+2=8 ?