Da må jo -1 < x^2 < 1, men hvordan kan man da løse for å finne kovergensområdet? Har fått det fint til med enkle uttrykk, men plutselig sa det stopp her..

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
TFZ skrev:Hei igjen! Noen som kan forklare fremgangsmåten for å finne konvergensområdet for en uendelig geometrisk rekke når k er et andregradsuttrykk, f.eks. x^2?
Da må jo -1 < x^2 < 1, men hvordan kan man da løse for å finne kovergensområdet? Har fått det fint til med enkle uttrykk, men plutselig sa det stopp her..
Takk for svar! Det var slik jeg begynte å løse det, med at -1 < x^2 og x^2 < 1, men får da fikk jeg på den siste at x < 1 (antar jeg feil hvis jeg tror at jeg kan ta roten av uttrykkene i en ulikhet...? Og burde det egentlig bli x < +- 1 da?). På den første av de fikk jeg ikke noen løsning, da man ikke kan ta roten av et negativt uttrykk.... Tror nok det er enklere enn hodet mitt skal ha det til, men det skulle visstnok vœre litt vanskelig akkurat nå.Drezky skrev: Løs ulikhetene
[tex]-1<k<1 \Longleftrightarrow -1<k\,\, \wedge k<1[/tex]
og kombiner løsningene du får slik at de tilfredstiller begge ulikhetene
Alternativt kan du bruke at [tex]-1<k<1 \Longleftrightarrow k^2<1\Rightarrow x^4<1 \Rightarrow (x-1)(x+1)(x^2+1)<0[/tex]
TFZ skrev:Takk for svar! Det var slik jeg begynte å løse det, med at -1 < x^2 og x^2 < 1, men får da fikk jeg på den siste at x < 1 (antar jeg feil hvis jeg tror at jeg kan ta roten av uttrykkene i en ulikhet...? Og burde det egentlig bli x < +- 1 da?). På den første av de fikk jeg ikke noen løsning, da man ikke kan ta roten av et negativt uttrykk.... Tror nok det er enklere enn hodet mitt skal ha det til, men det skulle visstnok vœre litt vanskelig akkurat nå.Drezky skrev: Løs ulikhetene
[tex]-1<k<1 \Longleftrightarrow -1<k\,\, \wedge k<1[/tex]
og kombiner løsningene du får slik at de tilfredstiller begge ulikhetene
Alternativt kan du bruke at [tex]-1<k<1 \Longleftrightarrow k^2<1\Rightarrow x^4<1 \Rightarrow (x-1)(x+1)(x^2+1)<0[/tex]
Ahaaaa, så om jeg forstår det rett, så gir den første løsningen verdier over 0, mens den andre løsningen begrenser det til mellom -1 og 1, slik at den første løsningen finnes inni det andre intervallet, men "kuttes av" ved 1 for at begge skal gjelde?Drezky skrev:
dvs. konvergeringsområdet er når [tex]x\in \left \langle -1,1 \right \rangle[/tex]
hjelp34324 skrev:Kunne noen gått fort igjennom trig likning.
sin x - cos x = 1
x eksisterer [-2pi,2pi]
takk om noen kan : )
Tusen takk. Er det slik at man kan velge selv hvilket oppadstigende skjæringspunkt med likevektslinjen man vil bruke? Ser jo at om man bruker punktet (2,5) så blir løsningsgrafen helt lik, men synes det er et penere svar...Drezky skrev:Faseforskyvning finner man ved å betrakte det første skjæringspunkt mellom likevektslinje og oppadstigende graf
[tex]\phi=-c*x_0[/tex]
Her er [tex]x_0=-1.14[/tex]
så [tex]\phi =-2*-1.14=2.28[/tex]
Dette kunne du også funnet ved denne måten:
likevektslinja skjærer grafen f, og er oppdastigende mellom et bunnpunkt og et toppunkt
perioden her er : [tex]P=2.79-(0.35)\approx \pi[/tex]
avstanden mellom ett toppbunkt og ett bunnpunkt er en halv periode, slik at bunnpunktet til venstre for toppunktet [tex](-0.35, 7)[/tex] blir da
[tex](-0.35-\frac{\pi}{2},3)=(-1.92, 3)[/tex]
faseforskyvning er da midt mellom:
[tex]-\frac{{\phi}}{c}=\frac{-0.35+(-1.92)}{2} \Longrightarrow \phi =2.27[/tex]