Sannsynlighetsoppgaven på del 2:
"
I en 1T-gruppe er det 26 elever. Elevene har valgt fag for neste skoleår.
20 elever har valgt R1
16 elever har valgt Fysikk1
6 elever har verken valgt R1 eller Fysikk1
a) Systematiser opplysningene i en krysstabell eller venndiagram
b) Bestem sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev fra gruppen har valgt R1, men ikke Fysikk1
Det viser seg at eleven som er trukket ut, har valgt Fysikk1.
c)Bestem sannsynligheten for at denne eleven også har valgt R1.
"
Fikk dere P=100% på c?
1T eksamen 2016
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg løste den med å finne lengden på de to siste sidene i cas ved å sette opp en likning med sinus og cosinus og fikk da de ukjente sidene før jeg brukte arealsetningen og fant arealet av vær trekant før jeg la disse to sammen og fikk arealet av firkantenTraktor2005 skrev:Å på oppgaven med 2 kvadrater satte jeg det opp som 4x+4y=16, y=-x+4,Traktor2005 skrev:På siste oppgaven fikk jeg 9.99 på den ene og 7.5 på den andre...
Er sikkert feil da
Arealet av firkantene x^2+y^2 ble da x^2+(-x+4)^2 = 2x^2-8x+16 som jeg løste som en andregradsliknign.
2x^2-8x+16=0 å endte opp å ta verdiene som hadde positive fortegn siden et linjestykke ikke kan være negativt.
Oppgave 5, del 2:
"En funksjon f er gitt ved
f(x)= x^3 + b*x^2 + c*x + d
Funksjonen har bunnpunkt (3,-5) og et nullpunkt for x=4
Bruk CAS til å bestemme b, c og d"
"En funksjon f er gitt ved
f(x)= x^3 + b*x^2 + c*x + d
Funksjonen har bunnpunkt (3,-5) og et nullpunkt for x=4
Bruk CAS til å bestemme b, c og d"
Ser eg har bommet her ja - men mest på kommandobruk. Noen anelse hvorfor variablene ble fjernet hos meg da jeg deriverte den definerte funksjonen? Sånn at jeg kun stod igjen med x-uttrykket. Gikk frem som du gjorde her med å definere funksjonen og så finne derivert, men fikk opp et uttrykk som kun inneholdt x-delen av uttrykket, så jeg slettet den såkalte deriverte, deriverte det for hånd og definerte den deriverte i cas. :/ Så løste jeg likningssett der jeg satt opp de forskjellige tilsvarende likningene som deg, med hensyn på b c og d. Fikk feile verdier, men tror du man får noe på fremgangsmåte?Fysikkmann97 skrev:
Gahh, ser eg har satt inn definisjon for den deriverte uten at det var behov for det for å kunne løse likningssettet. Definerte den deriverte for hånd fordi jeg mistet b,c og d-verdiene når jeg deriverte f(x) i CAS, og klarte selvsagt å beholde "d" i den deriverte. Hadde jeg bare fjernet den hadde jeg fått riktig svar. :/ Tror dere det er mulig å få 6'er med rundt 56/60 poeng? Altså på rundt 93%? Førte pent og oversiktlig hele eksamen, hadde riktig fremgangsmåte på de fleste i del 2 tror eg, men der eg har mistet poeng er rett og slett feil i CAS - selv om fremgangsmåtene var riktig, så håper å høste et trøstepoeng eller to på fremgangsmåte til tross for feil svar. Fingers crossed!TFZ skrev: Noen anelse hvorfor variablene ble fjernet hos meg da jeg deriverte den definerte funksjonen?
Ah kjipt at CAS skal ødelegge da, men det er viktig å huske på at poengene bare er veiledende. Det de ser etter er fremgangsmetode, illustrasjoner og figurer, kommentarer underveis (f.eks her vil X=0 OG 2-x=0 pga produktregelen), matematiske symboler <=> og => (f.eks nullpunkt f(x)=0 <=> x^2+5x-4=0) osv osv.TFZ skrev:Gahh, ser eg har satt inn definisjon for den deriverte uten at det var behov for det for å kunne løse likningssettet. Definerte den deriverte for hånd fordi jeg mistet b,c og d-verdiene når jeg deriverte f(x) i CAS, og klarte selvsagt å beholde "d" i den deriverte. Hadde jeg bare fjernet den hadde jeg fått riktig svar. :/ Tror dere det er mulig å få 6'er med rundt 56/60 poeng? Altså på rundt 93%? Førte pent og oversiktlig hele eksamen, hadde riktig fremgangsmåte på de fleste i del 2 tror eg, men der eg har mistet poeng er rett og slett feil i CAS - selv om fremgangsmåtene var riktig, så håper å høste et trøstepoeng eller to på fremgangsmåte til tross for feil svar. Fingers crossed!TFZ skrev: Noen anelse hvorfor variablene ble fjernet hos meg da jeg deriverte den definerte funksjonen?
Har du rett framgangsmåte og viser at du forstår hva det spørres om blir du belønnet noe. I tillegg visst du har en kjempe god del 1 vil den vektlegges 60% under helhetsinntrykket og grovplassering.
Cheer up

Sannsynlighetsoppgaven på del 2:
"
I en 1T-gruppe er det 26 elever. Elevene har valgt fag for neste skoleår.
20 elever har valgt R1
16 elever har valgt Fysikk1
6 elever har verken valgt R1 eller Fysikk1
a) Systematiser opplysningene i en krysstabell eller venndiagram
b) Bestem sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev fra gruppen har valgt R1, men ikke Fysikk1
Det viser seg at eleven som er trukket ut, har valgt Fysikk1.
c)Bestem sannsynligheten for at denne eleven også har valgt R1.
"
Fikk dere P=100% på c?
B)
[tex]P(R1\cap \bar{FYSIKK1})=P(R1)*P(\bar{FYSIKK1}\:\mid\:R1)=\frac{20}{26}*\frac{4}{20}=\frac{2}{13}[/tex]
C)
[tex]P(R1\mid\:Fysikk1)=\frac{\frac{20}{26}*\frac{16}{20}}{\frac{16}{26}}=1=100\%[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kan se ut til at eg var litt kjapt ute med å si eg kunne gjøre det - tror eg har overvurdert mine tekniske evner.Matte12356 skrev:Kan noen laste opp oppgavesettet slik at det kan bli laget en fasit?


-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Du må lage deg bruker for å kunne laste opp.
Oppgåve 9, Del 1
"
Snorre har seks blå og fire rosa ballongar. Han tar tilfeldig tre ballongar.
a) Bestem sannsynet for at han tar tre blå ballongar.
b) Bestem sannsynet for at han tar minst éin roa ballong.
c) Bestem sannsynet for at han tar éin rosa og to blå ballongar.
"
"
Snorre har seks blå og fire rosa ballongar. Han tar tilfeldig tre ballongar.
a) Bestem sannsynet for at han tar tre blå ballongar.
b) Bestem sannsynet for at han tar minst éin roa ballong.
c) Bestem sannsynet for at han tar éin rosa og to blå ballongar.
"
Gjest skrev:Oppgåve 9, Del 1
"
Snorre har seks blå og fire rosa ballongar. Han tar tilfeldig tre ballongar.
a) Bestem sannsynet for at han tar tre blå ballongar.
b) Bestem sannsynet for at han tar minst éin roa ballong.
c) Bestem sannsynet for at han tar éin rosa og to blå ballongar.
"
6 : blå
4: rosa
tar 3 tilfeldige ballonger
a) [tex]P(3blå)=\frac{6}{10}*\frac{5}{9}*\frac{4}{8}=\frac{1}{6}[/tex]
b)
tilfellet 1: 1 rosa 2 blå
tilfellet 2 : 2 rosa 1 blå
tilfellet 3: 3 rosa og 0 blå
kan summere opp disse ved å bruke betinget sannsynlighet, men jeg velger å bruke en hypergeometrisk sannsynlighetsfordeling:
[tex]P(minst1rosa)=\frac{\binom{4}{1}*\binom{6}{2}}{\binom{10}{3}}+\frac{\binom{4}{2}*\binom{6}{1}}{\binom{10}{3}}+\frac{\binom{4}{3}*\binom{6}{0}}{\binom{10}{3}}=\frac{5}{6}[/tex]
c) [tex]P(1rosa2blå)=\frac{\binom{4}{1}*\binom{6}{2}}{\binom{10}{3}}=\frac{1}{2}[/tex]
må ikke bruke hypergeometrisk fordeling her,...
[tex]i*i=-1[/tex]
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.