Jeg bruker det for de små for å løse oppgaven, jeg har i utregningen ignorert den store trekanten, men jeg er klar over at den er der, og den er formlik også. Utover dette ser jeg ikke noe problem med utregningen; sidens lengde er funnet og samtidig har vi vist at vi forstår formlikhet.Lektorn skrev:Ja det holder, men hvordan vil du bruke det i denne oppgaven?
1T Geometri / rettvinklede trekanter
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
- Innlegg: 19
- Registrert: 15/11-2014 13:21
Problemet er at du ikke kan vite at det er et fast forhold mellom sidene i de to små trekantene før du har regnet ut $x$.
Derfor må du bruke et annet kriterium for å vise formlikhet (2 like vinkler). Når du har slått fast at trekantene er formlike kan du regne ut $x$.
Derfor må du bruke et annet kriterium for å vise formlikhet (2 like vinkler). Når du har slått fast at trekantene er formlike kan du regne ut $x$.
-
- Pytagoras
- Innlegg: 19
- Registrert: 15/11-2014 13:21
Det kan jeg selvsagt ikke, bøyer meg i støvetLektorn skrev:Problemet er at du ikke kan vite at det er et fast forhold mellom sidene i de to små trekantene før du har regnet ut $x$.
Derfor må du bruke et annet kriterium for å vise formlikhet (2 like vinkler). Når du har slått fast at trekantene er formlike kan du regne ut $x$.

Nytt forslag som kun bygger på 1T-pensum:
La x=CD. $\angle C=90^\circ$ kun dersom arealet av trekanten ABC kan skrives på de to måtene $\frac{x\cdot AB}{2}$ og $\frac{AC\cdot CB}{2}$. Det eneste man behøver er Pytagoras, areal av trekant og abc-formelen.
(Må innrømme at å bruke formlikhet her var det siste jeg tenkte på da jeg så oppgaven. Også veldig tungvint dersom man skal vise det på riktig måte Jeg mener fortsatt at enkel "barnehagekonstruksjon" gir den enkleste og mest elegante løsningen.)
La x=CD. $\angle C=90^\circ$ kun dersom arealet av trekanten ABC kan skrives på de to måtene $\frac{x\cdot AB}{2}$ og $\frac{AC\cdot CB}{2}$. Det eneste man behøver er Pytagoras, areal av trekant og abc-formelen.
(Må innrømme at å bruke formlikhet her var det siste jeg tenkte på da jeg så oppgaven. Også veldig tungvint dersom man skal vise det på riktig måte Jeg mener fortsatt at enkel "barnehagekonstruksjon" gir den enkleste og mest elegante løsningen.)
-
- Guru
- Innlegg: 628
- Registrert: 06/08-2011 01:56
Alternativt ved Pytagoras:
$x^2+AD^2=AC^2$ og $x^2+BD^2=BC^2$ gir
$2x^2+AD^2+BD^2=(x^2+AD^2)+(x^2+BD^2)=AC^2+BC^2=AB^2$
$2x^2=AB^2-(AD^2+BD^2)=(AD+BD)^2-(AD^2+BD^2)=2AD\cdot BD$
$x=\sqrt{AD\cdot BD}=\sqrt{4\cdot 9}=6$
$x^2+AD^2=AC^2$ og $x^2+BD^2=BC^2$ gir
$2x^2+AD^2+BD^2=(x^2+AD^2)+(x^2+BD^2)=AC^2+BC^2=AB^2$
$2x^2=AB^2-(AD^2+BD^2)=(AD+BD)^2-(AD^2+BD^2)=2AD\cdot BD$
$x=\sqrt{AD\cdot BD}=\sqrt{4\cdot 9}=6$
Jeg er veldig interessert i å forstå hva som er et fullverdig svar. Hva er det som mangler ved fasitsvaret?Lektorn skrev:Tok en titt på løsningsforslaget og det var mangelfullt ja..
Litt mer enn en en ren fasit, men ikke fullverdig svar f.eks. til eksamen eller en prøve/heldagsprøve.
Jeg spør ikke for å få ting servert på et fat, men for å forstå hva dere mener er fullverdig.
Fikk ikke åpna Sinus sitt løsningsforslag, men: holder det ikke å forklare kort at trekanten som ønskes finnes, og dermed $ABC\sim ADC\sim CDB\implies \frac{4}{x}=\frac{x}{9}\implies x=6$. Eller var det det dere mente ikke holdt?
De hopper over grunnlaget for å sette opp likningen som løses i løsningsforslaget.JoachimN skrev:Hva er det som mangler ved fasitsvaret?
Først må du vise at de to små trekantene er formlike (begge er formlike med den store trekanten pga. 2 like vinkler; dermed er de 2 små også formlike).
Formlikhet gir at vi har et fast forhold mellom samsvarende sider i de to små trekantene.
Deretter er vel det som står i løsningsforslaget greit.
Flott, tusen takk, Lektorn. Etter mange års fravær fra matematikk sliter jeg litt med å komme inn i tankegangen, men en rød tråd her er vel å vise en forståelse av hva som er problemstillingen, fremfor å vise at man har memorert en formel.Lektorn skrev:De hopper over grunnlaget for å sette opp likningen som løses i løsningsforslaget.JoachimN skrev:Hva er det som mangler ved fasitsvaret?
Først må du vise at de to små trekantene er formlike (begge er formlike med den store trekanten pga. 2 like vinkler; dermed er de 2 små også formlike).
Formlikhet gir at vi har et fast forhold mellom samsvarende sider i de to små trekantene.
Deretter er vel det som står i løsningsforslaget greit.
Denne oppgaven kan helt klart løses på mange måter, og formlikhet er hverken den enkleste eller mest elegante.plutarco skrev:Nytt forslag som kun bygger på 1T-pensum:
La x=CD. $\angle C=90^\circ$ kun dersom arealet av trekanten ABC kan skrives på de to måtene $\frac{x\cdot AB}{2}$ og $\frac{AC\cdot CB}{2}$. Det eneste man behøver er Pytagoras, areal av trekant og abc-formelen.
(Må innrømme at å bruke formlikhet her var det siste jeg tenkte på da jeg så oppgaven. Også veldig tungvint dersom man skal vise det på riktig måte Jeg mener fortsatt at enkel "barnehagekonstruksjon" gir den enkleste og mest elegante løsningen.)
Jeg mener man må se på hvor eleven er i pensum på skolen når oppgaven dukker opp og hva som er tema i kapitlet oppgaven hører til. Full metodefrihet er vel og bra men denne oppgaven er nok gitt med tanke på å øve seg på formlikhet.
Forøvrig er det å dele en rettvinklet trekant i 3 formlike trekanter ved å tegne inn en høyde, et viktig resultat/triks som er veldig lurt at elevene har sett før og forstår. F.eks. danner det grunnlaget for et klassisk bevis for pytagorassetningen (som kommer i R1).
Men er det ikke pensum fra ungdomsskolen?Lektorn skrev:Periferivinkel er perfekt til denne oppgaven, men det er ikke pensum i 1T (kommer i R1).
Og da kan det vel brukes?
Ivan
jeg tenkte på Thales setning(eller det JEG kaller Thales setning), altså at periferivinkelen(?) er 90 grader hvis to av punktene i trekanten utgjør diameteren i en sirkel og det tredje punktet ligger på sirkelens periferi. Her kan jeg være begrepsforvirret, men det ville jeg brukt for å løse oppgaven. Og det tror jeg er pensum på ungdomsskolen. Det dukker opp på eksamen i ny og ne, og jeg underviser ihvertfall i det hvert år.Lektorn skrev:Er sentral- og periferivinkel virkelig pensum i ungdomsskolen?
Ivan
Fremmad mot vannvidd og ære