bestem definisjonsmengden og verdimengden?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
onkelskrue
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 172
Registrert: 22/08-2008 15:16

Hva må jeg gjøre for å bestemme definisjonsmengden og verdimengden.

Ta f.eks. Denne oppg. f(x)= x^2/x^2 -9

Definisjonsmengden er alle de verdiene vi KAN velge for x sies det, men hvilke verdier KAN jeg velge??

Verdimengden er den funksjonsverdien jeg får innsatt desse x-verdiene fra definisjonsmengden???
meCarnival
Riemann
Riemann
Innlegg: 1686
Registrert: 07/09-2007 19:12
Sted: Trondheim

Verdimengden er alle gyldige y-verdier
Definisjonsmengden er alle gyldige x-verdier

Tegn på graf og glo...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
onkelskrue
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 172
Registrert: 22/08-2008 15:16

meCarnival skrev:Verdimengden er alle gyldige y-verdier
Definisjonsmengden er alle gyldige x-verdier

Tegn på graf og glo...
Eneste måten er å tegne grafen og glo? Hva menes med gyldige??

Du mener det intervallet mellom de vertikale asymptotene. Altså ene Vertikale asymptoten er -3 og den andre er 3 Da er Definisjonsmengden. (-3,3)
og verdimenden er det som avgrenser den horisontale asymptoten. Fra 0 og nedover eller oppover?
Andrina
Guru
Guru
Innlegg: 379
Registrert: 18/05-2005 17:11

Når du har funksjonsuttrykket gitt som brøk, så er funksjonen ikke definert der nevneren blir 0. Så da er definisjonsmengden lik alle tall (i R for eksempel) der nevneren ikke er lik 0.
I dette tilfellet:
x^2-9=0 hvis og bare hvis x=-3 eller 3.
Så definisjonsmengden er R\{-3,3} (dvs. alle reelle tall unntatt -3 og 3).
Når det gjelder verdimengden, må du betrakte hvilke verdier funksjonen kan ha. Da kan grafen være til hjelp ja, men prøv også å regne på det...
Svar