Radius i kula

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Spåkona Tse-Tse har en svart hatt. Hatten er fromet som ei kjegle med radius 12 cm og høyde 16 cm. Hatten dekker nøyaktig ei spåkule når den ligger på bordet.

Finn radien i spåkula.


Utregning,vennligst?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Så ikke at han hadde endret innlegget sitt til å ville ha utregning.
Sist redigert av Dinithion den 21/10-2008 19:50, redigert 1 gang totalt.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Dinithion skrev:Radien er 6cm.
Veldig morsomt.Det var da ikke utregning, det kaller jeg svaret.

hahahhaa, ser det ut som om innlegget er endret over?


Utregning,pleaze?
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Du ba ikke om utregning i den opprinnelige posten. Jeg kan gi deg hint, men jeg er ikke slaven din, ei heller ingen andre her. Den ENESTE grunnen for at vi hjelper andre (gratis, av vår fritid) er fordi vi ønsker å LÆRE folk matematikk, ikke for å gjøre leksen deres.

Litt engasjement vil gi deg MYE bedre svar.

Edit:
Jeg vet du endret det, don't take me for a fool. Vel, mitt hint til deg, tangens.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Dinithion skrev:Du ba ikke om utregning i den opprinnelige posten. Jeg kan gi deg hint, men jeg er ikke slaven din, ei heller ingen andre her. Den ENESTE grunnen for at vi hjelper andre (gratis, av vår fritid) er fordi vi ønsker å LÆRE folk matematikk, ikke for å gjøre leksen deres.

Litt engasjement vil gi deg MYE bedre svar.
Slaver,hva ???? Herregud, de her på forumet er ingen slaver, de hjelper folk fordi de liker å hjelpe, dessuten lærer de kanskje mer av å huske dette. Så slaver ordet tilhører ikke hjemme her!!!!!

Da har du sett feil post, for den posten har vært der hele tiden. Dessuten hadde jeg ikke spurt om utregning hvis jeg ikke hadde prøvd ut først selv, som sagt tidligere hjelper ikke hinta meg, tahts it, bare forstå det .Ærlig talt så"hadde dette forumet motivert mange elever hvis det gikk lett for dem med oppgavehjelp,nemlig med utregning.Jeg skjønner bare ikke hvorfor mange her tror at hint skal holde også skal den andre få prøve det ut selv ved å tro at det er sånn de lærer, liksom de ikke har noe å lære fra boka. Noen ganger streiker boka med å forklare med eksempeler og da begynner henvendelsene seg her på forumet.De eksemplene bokaen har glemt å levere forventer leseren hvertfall jeg å få vist her.Derfor spør je gom utregninger.

Istedenfor å klusse er det bedre å forstå også skrive ned for da blir det ikke kluss!

Utregning, snille folk?
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Forumet er her for å hjelpe deg med oppgaven, ikke gjøre den for deg. Man skal ikke lære av eksempler, man skal lære av erfaring.

Tegn opp figuren, og se om du kan finne noe rettvinklede trekanter.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

[tex]r=\frac{12}{tan (\frac{180-atan\frac{16}{12}}{2})}[/tex]
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
mathme
Fermat
Fermat
Innlegg: 799
Registrert: 16/01-2008 22:12

Arbeider skrev:
Dinithion skrev:Du ba ikke om utregning i den opprinnelige posten. Jeg kan gi deg hint, men jeg er ikke slaven din, ei heller ingen andre her. Den ENESTE grunnen for at vi hjelper andre (gratis, av vår fritid) er fordi vi ønsker å LÆRE folk matematikk, ikke for å gjøre leksen deres.

Litt engasjement vil gi deg MYE bedre svar.
Slaver,hva ???? Herregud, de her på forumet er ingen slaver, de hjelper folk fordi de liker å hjelpe, dessuten lærer de kanskje mer av å huske dette. Så slaver ordet tilhører ikke hjemme her!!!!!

Da har du sett feil post, for den posten har vært der hele tiden. Dessuten hadde jeg ikke spurt om utregning hvis jeg ikke hadde prøvd ut først selv, som sagt tidligere hjelper ikke hinta meg, tahts it, bare forstå det .Ærlig talt så"hadde dette forumet motivert mange elever hvis det gikk lett for dem med oppgavehjelp,nemlig med utregning.Jeg skjønner bare ikke hvorfor mange her tror at hint skal holde også skal den andre få prøve det ut selv ved å tro at det er sånn de lærer, liksom de ikke har noe å lære fra boka. Noen ganger streiker boka med å forklare med eksempeler og da begynner henvendelsene seg her på forumet.De eksemplene bokaen har glemt å levere forventer leseren hvertfall jeg å få vist her.Derfor spør je gom utregninger.

Istedenfor å klusse er det bedre å forstå også skrive ned for da blir det ikke kluss!

Utregning, snille folk?
Du skriver inn oppgava direkte fra boka og tar deg friheten til å si: "utregning please". Det synes jeg er litt frekkt. De fleste som er her trenger på ingen måte å være her, og de trenger på ingen måte å hjelpe akkuratt deg. Hvorfor de gjør det ? Det er nemmelig på grunn av interessen til faget og gleden av å hjelpe noen andre med å forstå noe, men hvordan i alle dager skal vi vite om du har forstått det eller ikke ? Hvordan skal vi vite om du skriver direkte av utregninga, eller om du faktisk forstår det ? En vei: at du gjør utregninga og at vi hjelper deg fram til det. Det du kan begynne med, hver gang du får et problem, er å vise oss hva du har gjort og hvorfor du har gjort det. Dermed kan vi vise deg hvorfor det du gjør er feil, og hva du må gjøre for å få det riktig. Du prøver deg igjen og hvis du ikke forstår noe, eller om det blir feil igjen, så skriver du inn din andre forsøk, og vi korrigerer og hjelper deg helt til du, på egen hånd kommer fram til svaret.

Husk at det er mange flinke matematikere (ikke meg) her, som du må vise respekt til hvis du forventer at noen skal hjelpe deg, og som du må vise takknemlighet til fordi de gidder å hjelpe deg. Så jeg foreslår du sier unnskyld til Dinithion pga frekk tone i din forrige post, skriver opp hva du har gjort så langt, og viser respekt til andre her på matematikk.net.

Beklager hvis dette ble litt frekkt av meg, det er ikke meninga at jeg skal angripe deg, eller krenke deg etc.

For jeg synes å skrive opp oppgava som du gjorde og kreve en utregning for det, får andre her til å se ut som slaver, selv om du mener noe annet.
fiasco
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

mathme skrev:
Arbeider skrev:
Dinithion skrev:Du ba ikke om utregning i den opprinnelige posten. Jeg kan gi deg hint, men jeg er ikke slaven din, ei heller ingen andre her. Den ENESTE grunnen for at vi hjelper andre (gratis, av vår fritid) er fordi vi ønsker å LÆRE folk matematikk, ikke for å gjøre leksen deres.

Litt engasjement vil gi deg MYE bedre svar.
Slaver,hva ???? Herregud, de her på forumet er ingen slaver, de hjelper folk fordi de liker å hjelpe, dessuten lærer de kanskje mer av å huske dette. Så slaver ordet tilhører ikke hjemme her!!!!!

Da har du sett feil post, for den posten har vært der hele tiden. Dessuten hadde jeg ikke spurt om utregning hvis jeg ikke hadde prøvd ut først selv, som sagt tidligere hjelper ikke hinta meg, tahts it, bare forstå det .Ærlig talt så"hadde dette forumet motivert mange elever hvis det gikk lett for dem med oppgavehjelp,nemlig med utregning.Jeg skjønner bare ikke hvorfor mange her tror at hint skal holde også skal den andre få prøve det ut selv ved å tro at det er sånn de lærer, liksom de ikke har noe å lære fra boka. Noen ganger streiker boka med å forklare med eksempeler og da begynner henvendelsene seg her på forumet.De eksemplene bokaen har glemt å levere forventer leseren hvertfall jeg å få vist her.Derfor spør je gom utregninger.

Istedenfor å klusse er det bedre å forstå også skrive ned for da blir det ikke kluss!

Utregning, snille folk?
Du skriver inn oppgava direkte fra boka og tar deg friheten til å si: "utregning please". Det synes jeg er litt frekkt. De fleste som er her trenger på ingen måte å være her, og de trenger på ingen måte å hjelpe akkuratt deg. Hvorfor de gjør det ? Det er nemmelig på grunn av interessen til faget og gleden av å hjelpe noen andre med å forstå noe, men hvordan i alle dager skal vi vite om du har forstått det eller ikke ? Hvordan skal vi vite om du skriver direkte av utregninga, eller om du faktisk forstår det ? En vei: at du gjør utregninga og at vi hjelper deg fram til det. Det du kan begynne med, hver gang du får et problem, er å vise oss hva du har gjort og hvorfor du har gjort det. Dermed kan vi vise deg hvorfor det du gjør er feil, og hva du må gjøre for å få det riktig. Du prøver deg igjen og hvis du ikke forstår noe, eller om det blir feil igjen, så skriver du inn din andre forsøk, og vi korrigerer og hjelper deg helt til du, på egen hånd kommer fram til svaret.

Husk at det er mange flinke matematikere (ikke meg) her, som du må vise respekt til hvis du forventer at noen skal hjelpe deg, og som du må vise takknemlighet til fordi de gidder å hjelpe deg. Så jeg foreslår du sier unnskyld til Dinithion pga frekk tone i din forrige post, skriver opp hva du har gjort så langt, og viser respekt til andre her på matematikk.net.

Beklager hvis dette ble litt frekkt av meg, det er ikke meninga at jeg skal angripe deg, eller krenke deg etc.

For jeg synes å skrive opp oppgava som du gjorde og kreve en utregning for det, får andre her til å se ut som slaver, selv om du mener noe annet.
Man hadde spart så mye tid (spørs hvor lang tid man bruker med hinta) som man heller kan bruke på å fokusere på lignende oppgaver videre i pensumet.Det er av erfaring man lærer men for det trenger man å erfare et eksempel som man må forstå, uten forståelsen er det jo bare slurv.Jeg vet bare ikke hvorfor dere bruker hintbruken, men dere må skjønne at jeg som nettopp har begynt med matematikk får et unntak.For ellers blir jeg bare demotivert.Tida er besparelig hvis man kutter ut hintmetoden.

Jeg skjønner ikke av hint! Bare forstå det er dere snille.tenk på den tida vi hadde spart av å føre en slik "ingen sak samtale" og bare få utregningen som fra boka.Da trenger man ikke å spørre om de neste hinta etter en hint.Den eneste måten forumet hjelper meg på er utregninger.Tenk på alle de som besøker nettsida ved søk på google, de kommer til å strømme inn her og bli medlem, for de skjønner faktisk av det de leser, altså oppgaver med løsninger(utregninger).Hvordan i alle dager skal man vite om jeg har forstått det, vel da hadde jeg ikke fortsettet med å spørre.

RESPEKT har det alltid vært,"en bør ikke la følsene gå ut over feilslåtte misforståelser"


Jeg skjønte ikke noe av hinta som dukka opp i løpet av samtalen.Jeg tegna rettvinklede trekanter,men vet ikke helt hvordan det lgiger ann.

Dinition er matematikeren,han skjønner det.Ingen frekk tone mellom oss ,kun saklighet.

Jeg vil at forumet her skal se ryddig ut,uten feil.Og med utregninger kan det umulig bli feil.Hint er forrvirrende for nybesøkende.
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Dinithion skrev:[tex]r=\frac{12}{tan (\frac{180-atan\frac{16}{12}}{2})}[/tex]
Av det skjønner jeg at høyden er sin og radiusen er cos for arc. som skrevet arctan,det gir en vinkel for den kula , da tar man 180 grader halvesrikel minus denne vinkelen og deler på 2 siden det var 180 og vi skal ha halvparten av det som er radiusen, tar tan av det og deler 12 med denne.

Fins det en annen måte?
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja (sikkert mange!). Se f.eks. på et snitt av kjegla med kula inni:

Bilde

Som du ser blir [tex]\triangle ABS[/tex] kongruent (lik) [tex]\triangle ASC[/tex]. Du ser at hypotenusen i de to trekantene må dele vinkel BAC i to like store deler. Enkel trigonometri kan brukes for å finne vinkel BAC (vi vet jo høyden og grunnlinja til den rettvinkla trekanten som halve kjegla danner). BAS blir da halvparten av denne vinkelen, og siden AB i trekant ABS er kjent. Da har du nok til å finne r.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Realist1
Euclid
Euclid
Innlegg: 1993
Registrert: 30/01-2007 20:39

Sorry folkens, men her synes jeg dere blir for hårsåre. Enig i at det kan virke frekt av trådstarter å brase inn og forlange utregning, men det er ikke verre enn at man dropper å hjelpe dersom man føler seg støtt eller tar seg nær av det han måtte si. Samtidig er dette så absolutt ingen leksesentral der folk mater inn leksene og svar på utregnet form blir spyttet ut igjen. Flere som må ta et lite internt oppgjør her.
Dinithion
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1025
Registrert: 17/01-2008 13:46

Det var ikke basert på dette innlegget, men han startet flere tråder i samme kategori, og viser minimal interesse og har "gitt opp" uten å prøve i tre tråder i dag (Som jeg har sett). Ok, jeg skal ikke påstå at han ikke har prøvd, men det jeg prøvde å fortelle han var at om han viste LITT vilje og pågangsmot ved å f.eks forklare hva han har prøvd, hvordan han tenker, en utregning, forklarer hva han har gjort, tanker rundt en arbeidsskisse, i bunn og grunn NOE, så vil han få mye bedre respons her på forumet. (Noe denne tråden tydelig illustrerer :P)

Altså, for min del, hjelp til selvhjelp :)
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Arbeider
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 164
Registrert: 17/09-2008 22:43

Vektormannen skrev:Ja (sikkert mange!). Se f.eks. på et snitt av kjegla med kula inni:

Bilde

Som du ser blir [tex]\triangle ABS[/tex] kongruent (lik) [tex]\triangle ASC[/tex]. Du ser at hypotenusen i de to trekantene må dele vinkel BAC i to like store deler. Enkel trigonometri kan brukes for å finne vinkel BAC (vi vet jo høyden og grunnlinja til den rettvinkla trekanten som halve kjegla danner). BAS blir da halvparten av denne vinkelen, og siden AB i trekant ABS er kjent. Da har du nok til å finne r.
Skjønte ikke,kan du forklare og vise mer som jeg setter pris på?
orjan_s
Cantor
Cantor
Innlegg: 141
Registrert: 13/02-2007 21:50

Først ta en titt her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometry
lær deg formlene rett under "overview", de står i formelboka de også..

klare du å finne vinkelen BAC? Du vet høyden til hatten, fra B og helt opp til spissen, som er 16, og du vet radiusen til hatten AB=12. Bruk da formlene på wiki-siden får å finne vinkelen.

som vektormannen sa er trekant ABS og ACS like. Det vil si at vinkel BAS er halvparten av vinkel BAC. Bruk vinkel BAS til å finne r.

(tan (vinkel BAS)=r/AB)
Svar