Lodves oppgavetråd
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
EDIT: Glem det.. Vanlig derivering
Sist redigert av groupie den 07/05-2008 22:09, redigert 1 gang totalt.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
EDIT: Viss vass
Sist redigert av groupie den 07/05-2008 22:48, redigert 1 gang totalt.
Vaticinatio quae numeris Romanis utitur vetustior est milibus annis quam ulla ratio sera quae scriptis Arabicis utitur!
Fasit:
Har gått igjennom alt om derivasjon, og finner ingenting om kvotientregelen. Hvordan skal jeg da løse oppgaven når jeg ikke kan noe ting om kvotiengregelen?
Hvis du kunne løse en oppgave med kvotienregelen, så hadde jeg satt pris på det. Trenger å lære om det. Kan være nyttig til tentamen som kommer om ei uke
c) x=12cm V=68,8cm^3.
Det er mulig fasiten er feil.
Har gått igjennom alt om derivasjon, og finner ingenting om kvotientregelen. Hvordan skal jeg da løse oppgaven når jeg ikke kan noe ting om kvotiengregelen?
Hvis du kunne løse en oppgave med kvotienregelen, så hadde jeg satt pris på det. Trenger å lære om det. Kan være nyttig til tentamen som kommer om ei uke
c) x=12cm V=68,8cm^3.
Det er mulig fasiten er feil.
Og vi tar det på nytt 
Den deriverte av volumet er for det første enkel:
[tex]v=\frac{18x^2-x^3}{4\pi} \rightarrow v^{\small{\prime}}=\frac{36x-3x^2}{4\pi}[/tex]
Sett så denne lik 0 for å finne potensielt makspunkt:
[tex]\frac{36x-3x^2}{4\pi}=0[/tex]
x= 0 eller 12.
Oppgaven løst..

Den deriverte av volumet er for det første enkel:
[tex]v=\frac{18x^2-x^3}{4\pi} \rightarrow v^{\small{\prime}}=\frac{36x-3x^2}{4\pi}[/tex]
Sett så denne lik 0 for å finne potensielt makspunkt:
[tex]\frac{36x-3x^2}{4\pi}=0[/tex]
x= 0 eller 12.
Oppgaven løst..
Du skal da ikke bruke kvotientregelen der. Du skal bruke polynominalreglen (om den heter det).
[tex]\frac{18x^2-x^3}{4\pi}=\frac{1}{4\pi}\cdot(18x^2-x^3) \\ \left(\frac{1}{4\pi}\cdot(18x^2-x^3)\right)^\prime=\frac{1}{4\pi}\cdot(18x^2-x^3)^\prime[/tex]
Herfra klarer du deg selv, ikke sant?
EDIT: For sent...
Groupie, det er nevneverdig at [tex]x=0[/tex] i denne sammenhengen er en absurditet og at svaret dermed er [tex]x=12[/tex].
[tex]\frac{18x^2-x^3}{4\pi}=\frac{1}{4\pi}\cdot(18x^2-x^3) \\ \left(\frac{1}{4\pi}\cdot(18x^2-x^3)\right)^\prime=\frac{1}{4\pi}\cdot(18x^2-x^3)^\prime[/tex]
Herfra klarer du deg selv, ikke sant?
EDIT: For sent...
Groupie, det er nevneverdig at [tex]x=0[/tex] i denne sammenhengen er en absurditet og at svaret dermed er [tex]x=12[/tex].
Vet, tenkte det var åpenbart. Beklager rotet i denne tråden..espen180 skrev: Groupie, det er nevneverdig at [tex]x=0[/tex] i denne sammenhengen er en absurditet og at svaret dermed er [tex]x=12[/tex].