IB
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Åh, fantastisk. Jeg har søkt i eveigheter, men får bare stykkevis og delt, og ikke den helhetlige informasjonen. Hvis du har tid, tror du at du kunne fortelle hvilke matematikk kurs man kan ta, (alt innenfor matematikk). for eksempel: Hva er Higher level, og further level?
Og så har jeg lyst å spørre om navn på bøker til noen av kursene. Det er så vanskelig å vite hvilke bøker som er til hva, og særlig når jeg ikke er sikker på hvilke kurs man kan ta.
Og så har jeg lyst å spørre om navn på bøker til noen av kursene. Det er så vanskelig å vite hvilke bøker som er til hva, og særlig når jeg ikke er sikker på hvilke kurs man kan ta.
IB har fire mattekurs (så vidt jeg har forstått). Alle som går IB må ta matte, og derfor har de et lettere kurs for de som ikke vil satse på matte kalt "Math Studies". Nivået over heter Math Methods (eller så heter det bare Mathematics SL, litt usikker). Pensumet er litt forskjellig fra det norske (med tanke på før Kunnskapsløftet. Dette kurset har for eksempel ikke delvis integrasjon og et par trigonometriformler som er med i 3mx, men matriser er pensum). Dette nivået tilsvarer 3mx ved opptak til norske universiteter. Over der igjen, har vi Higher Level Mathematics. Der er pensumet det samme som på Math Methods + MYE mer (blant annet noe om differensiallikninger, mer integrasjon, komplekse tall, mer statistikk, mer trigonometri, +++). Higher Level pensumet har en grunndel (core), og i tillegg til denne skal man velge et Option. Further Maths er så vidt jeg har forstått alle "optionene" man kan velge mellom når man tar Higher Level Mathematics (fint om noen sier ifra om jeg har misforstått).
Grunnboken til Higher Level pensumet som Daofeishi har brukt (og jeg bruker) er "Mathematics HL (core)" av Hase and Harris Publications (link til et sted den kan kjøpes: http://www.amazon.co.uk/Mathematics-Int ... 96-7052701).
HL options boka: http://www.amazon.co.uk/Mathematics-HL- ... 96-7052701.
I tillegg til disse bøkene bruker min skole http://www.amazon.co.uk/Mathematics-Sta ... 447&sr=1-1.
Grunnboken til Higher Level pensumet som Daofeishi har brukt (og jeg bruker) er "Mathematics HL (core)" av Hase and Harris Publications (link til et sted den kan kjøpes: http://www.amazon.co.uk/Mathematics-Int ... 96-7052701).
HL options boka: http://www.amazon.co.uk/Mathematics-HL- ... 96-7052701.
I tillegg til disse bøkene bruker min skole http://www.amazon.co.uk/Mathematics-Sta ... 447&sr=1-1.
Tusen hjertelig takk!
Utrolig informativt. Jeg har likevel et par spørsmål. Er ikke IB programmet delt opp i semester, altså år? Er det ikke forskjellige bøker for hvert år? (går ut ifra at det er 2 år)
Består Options-boka av alt som inngår i further maths?
Linken du ga i slutten er en bok om standard level mathematics. Dette er så vidt jeg har forstått et kurs med lavere vanskelighetsgrad enn Higher level.
Utrolig informativt. Jeg har likevel et par spørsmål. Er ikke IB programmet delt opp i semester, altså år? Er det ikke forskjellige bøker for hvert år? (går ut ifra at det er 2 år)
Består Options-boka av alt som inngår i further maths?
Linken du ga i slutten er en bok om standard level mathematics. Dette er så vidt jeg har forstått et kurs med lavere vanskelighetsgrad enn Higher level.
IB programmet går over to år. I Norge er det slik at du går vanlig allmenn det første året på videregående (med den nye reformen kan det hende du også kan ta linjer som for eksempel formgivning med studiespesialisering, men jeg er ikke siker) og tar IB andre og tredje år på videreågende.Er ikke IB programmet delt opp i semester, altså år?
Du har de samme bøkene i to år, så bøkene i linkene fra mitt forrige innlegg dekker begge årene på IB.Er det ikke forskjellige bøker for hvert år? (går ut ifra at det er 2 år)
Jeg er ikke sikker på om Options-boka består av alt som inngår i Further Maths, det tror jeg Daofeishi eller noen andre som har peiling må svare på.Består Options-boka av alt som inngår i further maths?
Det er riktig at boka er til nivået under HL, men jeg tok den med for å gi deg flere valgmuligheter og siden jeg ikke er helt sikker på hvilken bok du er ute etter.Linken du ga i slutten er en bok om standard level mathematics. Dette er så vidt jeg har forstått et kurs med lavere vanskelighetsgrad enn Higher level.
Jeg er ute etter stoff som går litt mer ut over pensumet til 3mx, men ikke er høyskolenivå. Dessuten vil jeg også ha litt "pure" matematikk, som jeg går ut ifra at options blant annet består av.
Takk for informasjonen, jeg tror jeg vet hvilke bøker jeg skal kjøpe nå.
Hadde vært fint å vite hvilke emner options tar opp, og særlig om den tar opp alle valgmuligheter man har.
Takk for informasjonen, jeg tror jeg vet hvilke bøker jeg skal kjøpe nå.
Hadde vært fint å vite hvilke emner options tar opp, og særlig om den tar opp alle valgmuligheter man har.
Further math er, som allerede sagt, alle higher-level options. Disse er:
- Euklidisk geometri
- Videre statististikk
- Mengde- og gruppeteori
- Analyse (differensiallikninger og rekker/serier)
- Diskret matematikk (tallteori og grafteori)
- Euklidisk geometri
- Videre statististikk
- Mengde- og gruppeteori
- Analyse (differensiallikninger og rekker/serier)
- Diskret matematikk (tallteori og grafteori)
Bare forbered deg på, Jarle, at bøkene er veldig kondenserte, og at selvstudium til tider kan være hardt. (Hvis du har kjøpt Haese and Harris-bøkenem ihvertfall.) Jeg brukte matematikkseksjonen av biblioteket flittig da jeg tok faget som privatist. Har du spørsmål til akkompagnerende bøker har jeg flere å anbefale, så det er bare å spørre. Har du lyst på en liten samling med eksamenssett kan jeg muligens framskaffe det og.
Jeg er godt vant med selvstudium nå tror jeg. Har lært meg 2mx og halve 3mx hjemme. Så jeg tror det vil gi et godt grunnlag til å begynne på disse bøkene. Jeg kjøpte bøkene fra Peter Blythe hvis du kjenner til dem. Det var det eneste de solgte på amazon, og det til en rimelig penge.
Jeg er veldig interessert i å høre om du vet om noen akkompagnerene bøker, eksamenssettet du snakker om høres også veldig fristende ut!
Jeg er veldig interessert i å høre om du vet om noen akkompagnerene bøker, eksamenssettet du snakker om høres også veldig fristende ut!
Det er Haese and Harris' bøker, det. De går ut fra at du har kjennskap til bevisskriving fra før av, og kan f.eks. skille et direkte bevis fra et kontrapositivt bevis. Det er riktignok en liten oppsummering av noen av de viktigste ideene i bevisskrivning i appendiksen. Det er stort sett det further-level kurset går ut på - til dels higher level og. Så du vil nok oppleve noen forskjeller fra 2/3MX til IB. Et par ekstrabøker jeg anbefaler:
Diskret matematikk: Kenneth Rosen - Discrete Mathematics and Its Applications
Grafteori: Nora Hartsfield - Pearls in graph theory
Tallteori: Jones & Jones - Elementary Number Theory (Springer Undergraduate)
Differensiallikninger og analyse: Schaum's Outline of Differential Equations
Apostol - Calculus
Mulig du finner dette på biblioteket ditt - ellers så er det jo utrolig hva man kan finne på nettet dersom man vet hvordan man skal lete
Send meg epostadressen din som PM, så skal jeg sende deg eksamenssettene.
Diskret matematikk: Kenneth Rosen - Discrete Mathematics and Its Applications
Grafteori: Nora Hartsfield - Pearls in graph theory
Tallteori: Jones & Jones - Elementary Number Theory (Springer Undergraduate)
Differensiallikninger og analyse: Schaum's Outline of Differential Equations
Apostol - Calculus
Mulig du finner dette på biblioteket ditt - ellers så er det jo utrolig hva man kan finne på nettet dersom man vet hvordan man skal lete

Send meg epostadressen din som PM, så skal jeg sende deg eksamenssettene.
Sendte PM nå 
Så jeg må ha en del bakgrunnskunnskaper fra før som ikke er med i 3mx altså. Hmm, dette kan blir dyrt altså.. Det finnes absolutt null og niks på noe som helst bibliotek mils omkrets så jeg må fint finne meg i å kjøpe det jeg trenger.
Jeg skal sjekke litt ut om disse bøkene, takk!
Men regner de med at man kan noe om differensiallikninger, tallteori også før man begynner på IB? Jeg skjønner ikke hvordan norske elever klarer seg med hoppet fra 1mx til IB..

Så jeg må ha en del bakgrunnskunnskaper fra før som ikke er med i 3mx altså. Hmm, dette kan blir dyrt altså.. Det finnes absolutt null og niks på noe som helst bibliotek mils omkrets så jeg må fint finne meg i å kjøpe det jeg trenger.
Jeg skal sjekke litt ut om disse bøkene, takk!
Men regner de med at man kan noe om differensiallikninger, tallteori også før man begynner på IB? Jeg skjønner ikke hvordan norske elever klarer seg med hoppet fra 1mx til IB..
Neida, neida. Emnene blir tatt fra grunnen av i higher level. Men mens higher-level spørsmålene er brukket inn i deler, er further-math-problemene mer "bevis følgende proposisjon," uten hint - og å lære seg matematiske investigeringsmetoder krever litt trening. Further-level kurset er jo også lagt opp for studenter som har god kontroll over higher-level-materialet.
Hvis du bor i nærheten av en by, vil du finne disse bøkene på ethvert godt utstyrt bibliotek. Bor du i nærheten av et universitetsbibliotek er du enda heldigere. Ellers finnes det som sagt mye rart på nettet.
Hvis du nå velger å kjøpe en av disse bøkene, vil jeg absolutt si at tallteoriboken til Jones og Jones er verdt kjøpet. Du kan lese kritikk av den på Amazon.
Hvis du bor i nærheten av en by, vil du finne disse bøkene på ethvert godt utstyrt bibliotek. Bor du i nærheten av et universitetsbibliotek er du enda heldigere. Ellers finnes det som sagt mye rart på nettet.
Hvis du nå velger å kjøpe en av disse bøkene, vil jeg absolutt si at tallteoriboken til Jones og Jones er verdt kjøpet. Du kan lese kritikk av den på Amazon.
-
- Guru
Kjenner ikke stort til IB, men støtter oppom kritikken av Jones and Jones, utmerket introbok til tallteori. Hele skal neppe brukes på IB, men det som måtte stå igjen er en del sentrale begreper som er utmerket å lese seinere.