hva er integralet av en rote-tegn?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
lurer på noe ang. dette her jeg og.. ved integrasjon så må man som dere vet først gjøre om uttryket som skal integreres til potensform.
F.eks. 1/(x^2) = x^-2
Men hvis vi her hadde hatt 2/(x^3) = ?
Hvordan løser vi denne? Altså når det er et annet tall 1 som teller. Hvordan gjør vi om brøkene da?
F.eks. 1/(x^2) = x^-2
Men hvis vi her hadde hatt 2/(x^3) = ?
Hvordan løser vi denne? Altså når det er et annet tall 1 som teller. Hvordan gjør vi om brøkene da?
[tex]\frac{2}{x^3}=2\cdot \frac{1}{x^3} = 2x^{-3}[/tex]eARNIE skrev:lurer på noe ang. dette her jeg og.. ved integrasjon så må man som dere vet først gjøre om uttryket som skal integreres til potensform.
F.eks. 1/(x^2) = x^-2
Men hvis vi her hadde hatt 2/(x^3) = ?
Hvordan løser vi denne? Altså når det er et annet tall 1 som teller. Hvordan gjør vi om brøkene da?
Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29
Hehe..Svaret på ditt spørsmål er 42.
http://en.wikipedia.org/wiki/42_%28number%29

Slenger inn et annet integralspørsmål her jeg:
[symbol:integral] (x+1)^2
Kan vel løses til 1/3(x+1)^3, eller om man først løser opp parantesen vha kvadratsetningen og får følgende ingergal:
[symbol:integral] x^2 + 2x + 1 som gir
1/3x^3 + x^2 + x + C
Kan man velge fritt metode her? Hva er mest riktig eller gir det beste/peneste svaret?
[symbol:integral] (x+1)^2
Kan vel løses til 1/3(x+1)^3, eller om man først løser opp parantesen vha kvadratsetningen og får følgende ingergal:
[symbol:integral] x^2 + 2x + 1 som gir
1/3x^3 + x^2 + x + C
Kan man velge fritt metode her? Hva er mest riktig eller gir det beste/peneste svaret?
2MX
Jeg tror det er lettest å gjøre arbeidet med å løse opp parentesen først, slik at du slipper tredjegradsuttrykket. Begynn med kvadratsetningen og deretter integrer, da får du uttrykket du leter etter med en gang, istedenfor en komprimert form som du må løse opp.
Det er egentlig smak og behag, men den siste varianten (altså det lengste uttrykket) gjør det lettere å ha oversikten over hva man egentlig skal gjøre og hva man egentlig har gjort. Men dette er som sagt en smakssak. Finn ut hva lærer'n din liker!! Liker han korte uttrykk bør du gå for den første. 
