Kontrollsjekke ubestemte integral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Fryzrn
Noether
Noether

Har forsøkt å komme meg fram til noen integral, men har vanskelig for å kontrollere de.

[symbol:integral] ln x dx = x ln |x| - x

[symbol:integral] cos[sup]2[/sup] x dx = 1/4 Sin 2x + x/2

Evnt. noen som har tips til hvordan jeg kan kontrollsjekke integralene på CASIO under prøvene?

Takk på forhånd :)
Sist redigert av Fryzrn den 13/05-2007 15:47, redigert 1 gang totalt.
LuckyMe
Cayley
Cayley

Det første integralet, sett 1 foran lnx, slik at du får 2 ledd. Bruk deretter delvis integrasjon. Håper det hjelper!
Magnus
Guru
Guru
Sted: Trondheim

For å kontrollere deriverer du gjerne den andrederiverte du har kommet fram til. Du kan også sjekke http://www.integrals.com
zell
Guru
Guru
Sted: Trondheim

Evt. kan du sette inn grenser, regne ut svaret på kalkulator, for så å løse det bestemte integralet du laget. Du kan også derivere den integrerte. Da skal du ende opp med integralet.
Fryzrn
Noether
Noether

Okey, takk! Jeg har dårlige erfaringer med å bestemme et visst integral for å kontrollsjekke på kalkulatoren, får nesten alltid forskjellige svar..

integrals.com er ganske genial, ja :)
Svar