Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
dischler wrote:Du gjør akkurat det samme som oro2.
Grunnen til at du bare har én ukjent er at du allerede har satt inn hans ligning nummer 2 som sier at b/l =3/4.
nei, jeg gjør ikke det samme som oro2, det ser bare slik ut. jeg har ikke substituert for l eller b, men har derimot overhodet ikke operert med to variable. ninacath har allerede uttrykt bredden som konstant*lengden og har dermed allerede selv angitt en annen måte å tenke på, nemlig å bruke lengden=x, bredden=3/4*x. og A = 3/4*x[sup]2[/sup] det kan selvsagt se ut som om dette er en substitusjon.
og: javisst gjør vi det samme, det gjelder jo all matematikk som har samme aksiomsbasis at to forskjellige løsningsmetoder på ett problem kan utledes av hverandre. forskjellen ligger i en annen måte å tenke på.
gorgonvaktmester wrote:
nei, jeg gjør ikke det samme som oro2, det ser bare slik ut. jeg har ikke substituert for l eller b, men har derimot overhodet ikke operert med to variable.
Joda, dere tenker likt. Tanken er denne: "Setter opp et uttrykk for arealet der du samtidig tar hensyn til at den ene siden er 3/4 av lengden til den andre". Oro2 skriver denne ideen på to linjer, du bruker én. At du bare ender opp med én variabel har ikke noe å gjøre med at tankegangen er forskjellig, bare at du tar det neste logiske steget fra oro2s ligninger i hodet før du skriver ned ligningen.
Det er egentlig ikke noe poeng å diskutere det her. Men jeg synes begrepet "forskjellige løsningsmetoder" burde være forbeholdt der det er en åpenbar forskjell i løsningside. F.eks å løse en oppgave ved infinitesimalregning (f.eks integrasjon av et areal) i stedet for å bruke rene geometriske betraktninger.