Postet den på ungdomsskole og nedover, men ingen som hjalp meg:P Håper noen kan hjelpe meg her da.
Her er i allefall ligningen:
x-2:2 +x = 7x-2:3 - 4(x+4):5
En ligning jeg trenger hjelp med..
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Er det slik du mener:
[tex]\frac{x-2}{2}+x=\frac{7x-2}{3}-\frac{4(x+4)}{5}[/tex]
Finn fellsenevner. Multilpilser hele likningen med den.
FN=30
[tex]15(x-2)+30x=10(7x-2)-24(x+4)[/tex]
[tex]15x-30+30x=70x-20-24x-96[/tex]
[tex]-30+20+96=70x-24x-15x-30x[/tex]
[tex]x=86[/tex]
FN=30
[tex]x=86[/tex]
Bruk flere paranteser! Da skjønner vi bedre likningen din.
Hvis du skriver
a+b / c+d
så aner vi jo ikke hva du mener. Mellomrom har ingenting å si for hva uttrykkene betyr i matematikk, så du må bruke paranteser for at man skal kunne skjønne deg riktig. Det finnes noen regler for hvordan man tolker uttrykk uten paranteser, som sier:
a+b / c+d betyr [tex]a + \frac{b}{c} + d[/tex]
(a+b) / (c+d) betyr [tex]\frac{a+b}{c+d}[/tex]
Ser du den viktige forskjellen?
Hovedregelen er blant annet at paranteser skal regnes ut først. Så skal divisjon og multiplikasjon regnes ut. Til slutt skal addisjon og subtraksjon regnes ut. Så hvis du har en brøk der det er en sum i teller eller nevner, MÅ du sette parantes rundt den for at det skal kunne tolkes riktig.
Hvis du skriver
a+b / c+d
så aner vi jo ikke hva du mener. Mellomrom har ingenting å si for hva uttrykkene betyr i matematikk, så du må bruke paranteser for at man skal kunne skjønne deg riktig. Det finnes noen regler for hvordan man tolker uttrykk uten paranteser, som sier:
a+b / c+d betyr [tex]a + \frac{b}{c} + d[/tex]
(a+b) / (c+d) betyr [tex]\frac{a+b}{c+d}[/tex]
Ser du den viktige forskjellen?
Hovedregelen er blant annet at paranteser skal regnes ut først. Så skal divisjon og multiplikasjon regnes ut. Til slutt skal addisjon og subtraksjon regnes ut. Så hvis du har en brøk der det er en sum i teller eller nevner, MÅ du sette parantes rundt den for at det skal kunne tolkes riktig.
-
- Fibonacci
Skjønner ikke hvordan du har fått svaret i det hele tatt... hopper bare fra linje til linje...newton skrev:Er det slik du mener:
FN=30
[tex]x=86[/tex]
Kan du muligens forklare det??
-
- Fibonacci
Skjønner jeg også det... men hvorfor det svaret? får det ikke til å stemme liksom...etse skrev:han lager fellesnevner
Ganger inn i parantesene
sorterer
regner ut
i den rekkefølgen =)
Se svaret mitt på denne tråden, så ser du at svaret til newton stemmer.
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=10670
--
Dersom det står x=6 i fasiten, er det enten feil i fasiten, eller så ser ikke ligninga ut slik som både jeg og newton har tolket den.
Du kan selv forsøke å sette prøve på ligninga med x=6. Da ser du fort at det blir feil.
--
Dersom det står x=6 i fasiten, er det enten feil i fasiten, eller så ser ikke ligninga ut slik som både jeg og newton har tolket den.
Du kan selv forsøke å sette prøve på ligninga med x=6. Da ser du fort at det blir feil.
-
- Fibonacci
Takk for det!!solhoff skrev:Se svaret mitt på denne tråden, så ser du at svaret til newton stemmer.
--