2MX,3MX & 2FY

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Jewl
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/08-2006 14:27

Hei .. jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge som studieretningsfag dette året (jeg går nå VK2 - almenn påbygg)

Jeg må ha 8 timer studieretningsfag for å generell studiekompetanse, slik at jeg får de 30 timene som jeg mangler siden jeg gikk yrkesrettet på GK og Vk1.
Jeg gikk GK elektro og VK1 IKT-driftsfag.

Jeg har alltid vært god på skolen..i omtrent alle fag (ligger på 4-5).
Har alltid hatt 5 i matte, men jeg er redd for at 2MX og 2FY (sammen) kan bli for mye for meg .. siden jeg også har de andre fagene som jeg må gjøre ferdig slik jeg kan få generell studiekompetanse.
Jeg lurte derfor på.. hva bør jeg gjøre? ta kun et av dem, og for eksempel biologi .. og etter dette ta "forkurs" slik at jeg kan ta de fagene jeg mangler for at jeg kan komme inn (slik at jeg kan utdanne meg som igeniør).
¨
Så derfor lurte jeg på .. hvilke fag er vanskeligst? hvilke er mest interessante? hva anbefaler dere at jeg velger, 2FY eller 2MX? lettere å ta 3MX sammen med 2MX eller 2FY sammen med 3MX?
kan jeg ta de fagene jeg ikke velger dette året, etterpå? blir det lettere? (PS: jeg er litt skolelei (dvs at jeg ikke orker å ta både 2FY og 2MX samtidig dette skoleåret), men har god selvdisiplin og står på med lekser osv)

Må levere skjemaet imorgen, så jeg håper på raske svar .. takk

PS: Jeg er ny her
Jewl
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/08-2006 14:27

Ingen som kan hjelpe? :-(
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Du vil nok få mest bruk for/best uttelling med både 2MX og 3MX.
Fysikk (2FY/3FY) er, kan hende, noe tyngre, og anbefales evt bare
hvis de "kreves". Matematikk er tross alt mer generelt og grunnlaget
for både kjemi/fysikk.
Jewl
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/08-2006 14:27

Jeg valgte 2FY :/ så tar jeg 2MX og 3MX neste år .. dårlig valg? kanksje jeg får tid til å endre! trenger svar fort!
administrator
Sjef
Sjef
Innlegg: 883
Registrert: 25/09-2002 21:23
Sted: Sarpsborg

Hei!
Det er en fordel å ta 2mx før 2fy, du får bruk for endel av 2mx i 2fy, vektorer blant annet.
mvh
Kenneth
Jewl
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 4
Registrert: 23/08-2006 14:27

Så dere syns jeg skal endre til 2MX?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Jepp, du burde endre på det, gjør som Kenneth sierr...

hilsen Jan
Svar