Fysikk bachelor etter dårlig resultat i fys2 og R2?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Prince
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/11-2021 15:47

Hei.

Jeg har tenkt å ta en bachelor i fysikk fra høsten av, men fikk meg en skikkelig knekk etter eksamensresultatene.

Fra tidligere har jeg 6 i S1 og 5 i S2 samt 6 i fys1. I fys 2 derimot har jeg fått 4 i muntlig og 3 i skriftlig, og i R2 fikk jeg det dårligste resultatet jeg har fått, nemlig 2. Jeg lurte på om jeg skyter meg selv i foten ved å studere fysikk med disse karakterene/kunnskapen som grunnlegg? Har fått litt tvilsomme tanker inn i hodet etter denne eksamensperioden om jeg greier å henge med mine medelever når semesteret begynner til høsten...

Takk for svar!
SpreVitenskapVidere
Cantor
Cantor
Innlegg: 148
Registrert: 19/11-2021 02:26
Sted: Oslo
Kontakt:

Heisann , Jeg tenker at du bør ikke basere studie på to eksamener selv om de er viktige. Først se på bakgrunnen for karakterene dine i R2 og Fys 2 . Husk også at det er alltid mulig å forbedre ens kunnskap i et området om man er interessert nok. Uansett det skader ikke å begynne på fysikk siden de fleste fag på første året er fellesfag og du kan bruke dem i et annet studie om du skal eventuelt bytte .
Lykke til
Sist redigert av SpreVitenskapVidere den 24/06-2022 21:41, redigert 1 gang totalt.
Livet er et kaotisk system, og vi kan ikke forutsi det i mer enn noen få sekunder. Så nyt livet ditt med å være omsorgsfull og delende.
Farhan
Spitfire69
Cayley
Cayley
Innlegg: 51
Registrert: 28/07-2018 17:18

Jeg er enig med personen over her.
Bare fordi du gjorde det dårlig på vgs-eksamen betyr ikke det nødvendigvis at du gjør det dårlig på studiet!
Kjenner flere som har gjort det relativt dårlig på vgs (spesielt i matte) som i dag studerer til å bli ingeniører. De klarer seg helt prima!

Beste du kan gjøre nå er å forberede deg litt til emnene som studiet vil undervise i. Se igjennom studieplanen.
I tillegg er heller ikke matematikken i fysikken så veldig vanskelig. Handler mer om logisk tenkning
Hvis du er engasjert, gir en innsats og motivert til fysikk-studiet skal det være helt gjennomførbart. Lykke til.
Prince
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 16/11-2021 15:47

SpreVitenskapVidere skrev: 22/06-2022 00:11 Heisann , Jeg tenker at du bør ikke basere studie på to eksamener selv om de er viktige. Først se på bakgrunnen for karakterene dine i R2 og Fys 2 . Husk også at det er alltid mulig å forbedre ens kunnskap i et området om man er interessert nok. Uansett det skader ikke å begynne på fysikk siden de fleste fag på første året er fellesfag og du kan bruke dem i et annet studie om du skal eventuelt bytte .
Lykke til
Spitfire69 skrev: 22/06-2022 18:08 Jeg er enig med personen over her.
Bare fordi du gjorde det dårlig på vgs-eksamen betyr ikke det nødvendigvis at du gjør det dårlig på studiet!
Kjenner flere som har gjort det relativt dårlig på vgs (spesielt i matte) som i dag studerer til å bli ingeniører. De klarer seg helt prima!

Beste du kan gjøre nå er å forberede deg litt til emnene som studiet vil undervise i. Se igjennom studieplanen.
I tillegg er heller ikke matematikken i fysikken så veldig vanskelig. Handler mer om logisk tenkning
Hvis du er engasjert, gir en innsats og motivert til fysikk-studiet skal det være helt gjennomførbart. Lykke til.
Tusen takk for svar. Dette var godt å lese :)
Svar