Polynomfunksjon og nullpunkt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
12345
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 11/03-2022 11:02

En grunnleggende regel i matte er at vi ikke kan dele på null. Derfor vil en rasjonal funksjon ikke kunne ha null i nevneren, da får vi et bruddpunkt. Men hva da med polynomfunksjoner? Si at vi deler på for eksempel (x-2), da vet vi at divisjonen går opp hvis f(2) blir null og vi har et nullpunkt for x=2. Skulle ikke dette heller bli et bruddpunkt siden vi deler på null?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

Vi deler på (x-2) for å kunne bestemme resten av faktorene i polynomet, men (x-2) er ikke nevner i en brøk i utgangspunktet. Da ville vi ikke hatt en polynomfunksjon.
12345
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 11/03-2022 11:02

Vi deler på (x-2), men den er altså ikke nevner? Jeg trodde brøk og deling var to sider av samme sak?
LektorNilsen
Descartes
Descartes
Innlegg: 437
Registrert: 02/06-2015 15:59

12345 skrev: 11/03-2022 16:44 Vi deler på (x-2), men den er altså ikke nevner? Jeg trodde brøk og deling var to sider av samme sak?
Joda, vi kan dele et polynom på (x-2) og dermed sette opp et funksjonsuttrykk som da har (x-2) i nevner, men da har vi ikke en polynomfunksjon.
Lurer på om du kanskje "blander litt" det å dele på (x-2) i forbindelse med polynomdivisjon og faktorisering av polynomer, og det å faktisk ha et funksjonsuttrykk der (x-2) er nevner i en brøk i utgangspunktet. (Eller jeg misforstår spørsmålet ditt?)
Svar