Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg jobber med gamle eksamensoppgaver fra 1T og sitter litt fast med oppgave a)
Jeg vet at den store trekanten har areal A = (g * h) / 2 altså A = (a * h) / 2
Jeg vet at for å få dette til å bli lik arealet av trapes må vi plusse med (b * h) / 2, men jeg får ikke dette til å gi mening i mitt hode. Ser liksom ikke at arealet av den lille trekanten er (b * h) / 2.
Er det noen som kan veilede meg litt? Setter stor pris på all hjelp!
Hvis du snur den andre trekanten på hodet, så kan du se at det ligner på et skeivt fjell med stup, ned fra dette «stupet» er det lik høyde som den andre trekanten. Håper dette ga mening
himavari83 skrev: ↑04/11-2021 21:50
Hvis du snur den andre trekanten på hodet, så kan du se at det ligner på et skeivt fjell med stup, ned fra dette «stupet» er det lik høyde som den andre trekanten. Håper dette ga mening
Hvis det ikke er for mye å be om, kunne du vist en skisse hvor du peker på h i den øverste trekanten? Har vridd og snudd på den men ser det fortsatt ikke. Setter pris på all hjelp
Hvis du snur den andre trekanten på hodet, så kan du se at det ligner på et skeivt fjell med stup, ned fra dette «stupet» er det lik høyde som den andre trekanten. Håper dette ga mening JoinSuperSet Login