Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei Hvis jeg har skjønt det riktig, er det ikke sånn at to vektorer er parallelle dersom den ene ganges med et tall t? Jeg løste oppgave 3 før jeg så på løsningsforslaget, ifølge løsningsforslaget er t=10/3 (oppg.a). Da jeg prøvde å teste det ut, altså a=t*b, ble jo ikke a=b. Med t=10/3 blir ikke vektor a og b parallelle. Holder på å bli gal
Legger ved utregningen her. I oppgaven har de også opplyst at u*v=-2, den fikk jeg ikke bruk for i oppgave b), fikk likevel riktig svar?
Sikkert veldig uproft å regne ut slik jeg har gjort det da
Vedlegg
Skjermbilde 2021-11-07 kl. 05.37.47.png (624.25 kiB) Vist 1309 ganger
Skjermbilde 2021-11-07 kl. 05.20.35.png (694.25 kiB) Vist 1309 ganger
p.s. Du skriver: Da jeg prøvde å teste det ut, altså a=t*b, ble jo ikke a=b. Med t=10/3 blir ikke vektor a og b parallelle. Holder på å bli gal
Oppgaven ber om å finne den t-verdien som gjør at $\vec a\,$ er parallell med $\vec b$. Men det betyr ikke at $\vec a =t \vec b$, men at gitt denne t-verdien finnes det en k slik at $\vec a = k\vec b$. Gitt $ t = \frac {10}{3}$ finnes det en $k = \frac{3}{5}$ slik at
$ 2 \vec u + 3 \vec v = \frac{3}{5}(\frac{10}{3}\vec u + 5\vec v) = \frac{3*10}{5*3}\vec u + \frac{3}{5}*5\vec v = 2\vec u + 3\vec v$