Lurer på om det er mulig å få Geogebra til å faktorisere et uttrykk og gi et numerisk svar.
Når jeg faktoriserer (Et lengre uttrykk) får jeg som del av svaret en brøk, (x-10)/5.
Jeg ser jo at det bare blir å faktorisere ut 1/5 og sette det opp som 0.2(x-10) selv, men det er litt slitsomt.
Finnes det en kommando som faktoriserer og oppgir desimaltall? Eller er der kanskje en smartere måte å gjøre det når jeg aboslutt må ha desimalet med?
Uttrykket er: -0.2*x^2+12*x-100
Geogebra faktoriserer til: -(x-50)((x-10)/5)
Jeg ønsker svaret: -0.2(x-10)(x-50)
Løsningsforslaget sier bare "bruk digitalt verktøy til å faktorisere uttrykket", men både geogebra og microsoft mathsolver gir jo svaret med brøk, da det er "teknisksett" et bedre svar.
Faktorisering og numerisk svar i Geogebra
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
Dette blir ikke det endelige svaret på oppgave, og jeg ser bare at løsningsforslaget sier at digitalt hjelpemiddel skal kunne gi et numerisk svar, så da prøver jeg å finne ut hvordan det gjøres.
Jeg forstår 1/5 er et bedre svar.
Jeg prøver å lage et fortegnsskjema med faktorene til uttrykket for å løse en ulikhet.
Jeg forstår 1/5 er et bedre svar.
Jeg prøver å lage et fortegnsskjema med faktorene til uttrykket for å løse en ulikhet.
Skal du lage et fortegnsskjema for uttrykket er ikke spesielt relevant om du har en faktor $\frac{1}{5}$ (eller $0.2$), denne faktoren vil uansett ikke endre på fortegnet. Så den kan du egentlig sløyfe, om det kun er fortegnslinjene du er interessert i.
Når det gjelder GeoGebra-spørsmålet ditt så ser det ikke ut som det er mulig å få desimaltall slik du ønsker når man faktoriserer.
Når det gjelder GeoGebra-spørsmålet ditt så ser det ikke ut som det er mulig å få desimaltall slik du ønsker når man faktoriserer.
-
- Pytagoras
Ja, jeg er helt enig i at det ikke er av noe betydning.
Det jeg henger meg opp i er litt for ofte får jeg løsningsforslag som foreslår at digitale hjelpemidler kan gjøre ting de ofte ikke kan
Jeg har ingen problemer med matematikk på dette nivået, det er hovedsaklig disse programmene jeg må lære meg å bruke. Hjelper lite hva jeg kan regne og konstruere for hånd når oppgaver vil at jeg skal bruke Geogebra som desverre kom langt etter min tid på skolen!
Tusen takk for svar på det jeg spurte om! Tiltross for at jeg ønsket å gjøre noe med programmet som ikke akkurat er gunstig på eksamen likevel ;P
Det jeg henger meg opp i er litt for ofte får jeg løsningsforslag som foreslår at digitale hjelpemidler kan gjøre ting de ofte ikke kan

Jeg har ingen problemer med matematikk på dette nivået, det er hovedsaklig disse programmene jeg må lære meg å bruke. Hjelper lite hva jeg kan regne og konstruere for hånd når oppgaver vil at jeg skal bruke Geogebra som desverre kom langt etter min tid på skolen!

Tusen takk for svar på det jeg spurte om! Tiltross for at jeg ønsket å gjøre noe med programmet som ikke akkurat er gunstig på eksamen likevel ;P