Hei,
Om man ser tilbake på tidligere års Forhåndssensurrapporter (som du finner under udir.no, Eksamen og prøver, Finn eksamensoppgaver, tast inn R1 i søkefeltet) får man en pekepinn på dette.
Hvis sensorene har en formening om at vanskelighetsgraden og/eller arbeidsmengden "synes å ha vært noe høy", ser det ut til at poenggrensene for 5'er og 6'er senkes med 1 - 2 poeng. Derimot har jeg aldri sett at grensen for 2'er senkes. Den står fast på 12 poeng!
Men, i grensetilfeller (10 - 12 poeng) er det vanlig at sensorparet ser gjennom besvarelsen igjen og leter godt etter poeng. Og ved tvil om bestått, er det heldigvis politikken å "la tvilen komme kandidaten til gode".
Det er alltid to sensorer på hver besvarelse. Dette er en kvalitetsikring. Og alle sensorer samles på et sted der det foretas fellessensur, dvs gå igjennom og sette felles karakter. Hvis en sensor har satt 10,5 poeng på en besvarelse og karakter 1 mens med-sensoren har satt 11,5 poeng og karakter 2, er veien kort til å enes om karakter 2. Evt gå grundig gjennom besvarelsen, havne på "tvil" og "vippe opp".
Kandidaten har alltid mulighet til å klage. Og ved "stryk" er det da heller intet å tape. Da er det viktig å overholde klagefristen! Og husk at du ved henvendelse til din skole har rett på å få kopi av din besvarelse. Da kan du gå gjennom din besvarelse med en lærer, om du får tak i en sådan. Det er jo sommerferie etter fellessensuren...
R1 Vår 2020
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Colebra skrev:Ahh, tror dere det er mulig å få en 6'er med 53-54 poeng? Er så innmari kjipt å få 5 når man vet at man var så nær 6...
det kommer an på helhetsinntrykket og står tydelig besvart over spørmålet du stilte
3.4 Veiledendekaraktergrenser
Følgende karaktergrenser skal brukes:
* Karakteren 6 viser at kandidaten har «framifrå» kompetanse i faget. Når kandidaten viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.
Husk:
Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige skjønn.
LYKKE TIL MED SENSUREN!
((((Karakter
1
2
3
4
5
6
Poeng
12
24
35
45
56*)))))
Følgende karaktergrenser skal brukes:
* Karakteren 6 viser at kandidaten har «framifrå» kompetanse i faget. Når kandidaten viser spesielt modenhet eller kunnskap i deler av besvarelsen, skal dette kunne veie opp for mindre feil og mangler i andre deler, slik at resultatet likevel kan bli en toppkarakter.
Husk:
Bruk av poeng er bare veiledende i vurderingen. Karakteren fastsettes på bakgrunn av en helhetsvurdering av besvarelsen, bruk av kjennetegn på måloppnåelse og sensors faglige skjønn.
LYKKE TIL MED SENSUREN!
((((Karakter
1
2
3
4
5
6
Poeng
12
24
35
45
56*)))))
-
- World works; done by its invalids
- Innlegg: 847
- Registrert: 26/04-2012 09:35
Løsningsforslag sendt inn til cosinus@matematikk.net
-
- Descartes
- Innlegg: 438
- Registrert: 02/06-2015 15:59
Her er enda et løsningsforslag. Setter pris på tilbakemeldinger om det skulle ha sneket seg inn feil.
- Vedlegg
-
- Løsningsforslag eksamen R1 våren 2020.pdf
- (2.86 MiB) Lastet ned 6041 ganger
Sist redigert av LektorNilsen den 24/11-2020 20:21, redigert 1 gang totalt.
Hei! Jeg jobber med denne oppgaven, og får virkelig ikke oppgave 2b i del 2 til. Jeg har forsøkt å herme etter flere løsningsforslag, og har sett to videoer på geogebra CAS, men skjønner ikke hvorfor CAS-en min ikke oppfører seg som jeg forventer. Om noen kunne hjulpet meg hadde det vært flott, her er hvordan forsøket mitt ser ut: https://imgur.com/a/R3ramfG (bruker Geogebra 5)
manuelt u/geogebra/cas:Radeeven skrev:Hei! Jeg jobber med denne oppgaven, og får virkelig ikke oppgave 2b i del 2 til. Jeg har forsøkt å herme etter flere løsningsforslag, og har sett to videoer på geogebra CAS, men skjønner ikke hvorfor CAS-en min ikke oppfører seg som jeg forventer. Om noen kunne hjulpet meg hadde det vært flott, her er hvordan forsøket mitt ser ut: https://imgur.com/a/R3ramfG (bruker Geogebra 5)
https://matematikk.net/matteprat/viewto ... 13&t=52107
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Du må ha gangetegn eller mellomrom mellom konstanene (altså $a$/$b$), og $x$. Hvis ikke tolker CAS eksempelvis $bx$ som én konstant som heter "bx", og ikke som en konstant $b$ ganger $x$.Radeeven skrev:Hei! Jeg jobber med denne oppgaven, og får virkelig ikke oppgave 2b i del 2 til. Jeg har forsøkt å herme etter flere løsningsforslag, og har sett to videoer på geogebra CAS, men skjønner ikke hvorfor CAS-en min ikke oppfører seg som jeg forventer. Om noen kunne hjulpet meg hadde det vært flott, her er hvordan forsøket mitt ser ut: https://imgur.com/a/R3ramfG (bruker Geogebra 5)
Tusen takk! Dette er en sånn "slurvefeil" jeg ikke hadde funnet ut av på egenhånd, dette hjalp meg veldig mye med å forstå Geogebra CAS!SveinR skrev:Du må ha gangetegn eller mellomrom mellom konstanene (altså $a$/$b$), og $x$. Hvis ikke tolker CAS eksempelvis $bx$ som én konstant som heter "bx", og ikke som en konstant $b$ ganger $x$.Radeeven skrev:Hei! Jeg jobber med denne oppgaven, og får virkelig ikke oppgave 2b i del 2 til. Jeg har forsøkt å herme etter flere løsningsforslag, og har sett to videoer på geogebra CAS, men skjønner ikke hvorfor CAS-en min ikke oppfører seg som jeg forventer. Om noen kunne hjulpet meg hadde det vært flott, her er hvordan forsøket mitt ser ut: https://imgur.com/a/R3ramfG (bruker Geogebra 5)
-
- Fibonacci
- Innlegg: 1
- Registrert: 04/11-2020 09:23
Forventet ikke at eksamen skulle bli lettere, men må si at jeg er skuffet over at de laget den såpass mye vanskeligere. F.eks vår 2018 blir jo barnehagematte i forhold. cartoon hd
Regards, apps
Regards, apps