Hei, jeg øver til tentamen, hvordan løser jeg dette stykket? Tusen takk for all hjelp!
En annen funksjon g(x) går gjennom punktene (1, 0), (5, 0) og (3, −8).
b) Finn en andregradsfunksjon for g(x).
Finn en andregradsfunksjon for g(x).
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er en andregradsfunksjon, så den har formen:
[tex]g(x) = ax^2+bx+c[/tex]. Her har vi tre ukjente som må finnes. a, b og c. Altså trenger vi tre likninger.
Du har oppgitt 3 punkter (x, f(x)) i oppgaven. Bruk dem til å lage likninger.
Ser på det første punktet (1, 0). Fra det får vi: x=1, f(x) = 0. Lager en likning av dette.
[tex]a(1)^2 + b(1) + c = 0[/tex]
Bruker du de andre punktene får du to likninger til. Da har du tre ukjente, tre likninger, så løser du det med din foretrukne metode for likningssett. Innsettingsmetoden er en gjenganger
[tex]g(x) = ax^2+bx+c[/tex]. Her har vi tre ukjente som må finnes. a, b og c. Altså trenger vi tre likninger.
Du har oppgitt 3 punkter (x, f(x)) i oppgaven. Bruk dem til å lage likninger.
Ser på det første punktet (1, 0). Fra det får vi: x=1, f(x) = 0. Lager en likning av dette.
[tex]a(1)^2 + b(1) + c = 0[/tex]
Bruker du de andre punktene får du to likninger til. Da har du tre ukjente, tre likninger, så løser du det med din foretrukne metode for likningssett. Innsettingsmetoden er en gjenganger

-
- Fibonacci
- Sted: NTNU
Punktet $(5,0)$ kan leses som at når vi dytter $5$ inn i en eller annen funksjon får vi ut $0$.
Dette er det samme som å skrive $g(5) = 0$. Hvilken likning får du når du skriver ut høyre siden av $g(5)=0$? (Bruk $g$ fra innlegget til Aleks)
Dette er det samme som å skrive $g(5) = 0$. Hvilken likning får du når du skriver ut høyre siden av $g(5)=0$? (Bruk $g$ fra innlegget til Aleks)
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Håper det går greit at jeg fortsetter denne tråden?
Fyller jeg ut alle 3 får jeg:
[tex]g(1)=a(1)^{2}+b(1)+c=0[/tex]
[tex]g(3)=a(3)^{2}+b(3)+c=-8[/tex]
[tex]g(5)=a(5)^{2}+b(5)+c=0[/tex]
Jeg stopper litt opp når jeg skal bruke innsetningsmetoden for å finne de ukjente. Først finner jeg c, som er:
[tex]c=-a(1)^{2}-b(1)[/tex]
[tex]c=-a-b[/tex]
Mulig å få litt hjelp til resten av utregningen?
Fyller jeg ut alle 3 får jeg:
[tex]g(3)=a(3)^{2}+b(3)+c=-8[/tex]
[tex]g(5)=a(5)^{2}+b(5)+c=0[/tex]
Jeg stopper litt opp når jeg skal bruke innsetningsmetoden for å finne de ukjente. Først finner jeg c, som er:
[tex]c=-a(1)^{2}-b(1)[/tex]
[tex]c=-a-b[/tex]
Mulig å få litt hjelp til resten av utregningen?
Det kan nok bli enklere om du ganger ut potensene. Da får vi følgende tre likninger:
$I: a + b + c = 0$
$II: 9a + 3b + c = -8$
$III: 25a + 5b + c = 0$
Du har selv løst likning $I$ for $c$, og funnet $c = -a-b$. Denne kan du nå sette inn både $II$ og $III$ slik at du da får to likninger med kun $a$ og $b$. Og da har du redusert problemet til et likningssett med to ukjente.
$I: a + b + c = 0$
$II: 9a + 3b + c = -8$
$III: 25a + 5b + c = 0$
Du har selv løst likning $I$ for $c$, og funnet $c = -a-b$. Denne kan du nå sette inn både $II$ og $III$ slik at du da får to likninger med kun $a$ og $b$. Og da har du redusert problemet til et likningssett med to ukjente.
Takk for tipset Svein! Skriver utregningen min under hvis andre også skulle lete etter dette senere.
II: 9a + 3b + c = -8
9a + 3b + (-a-b) = -8
b= -4 -4a
III: 25a + 5b + c = 0
25a + 5(-4 -4a) + (-a - (-4 -4a) ) = 0
a = 2
Nå når jeg har a, kan jeg sette verdien for dette inn i b. Så kan jeg sette verdien inn i c. Til slutt samler jeg alle verdiene i formelen [tex]ax^{2}+bx+c[/tex]:
a = 2
b = -4 -4a = -4 - 4(2) = -4 -8 = -12
c = -a -b = -(2)-(-12) = 10
Funksjonen blir altså [tex]2x^{2}-12x+10[/tex]
II: 9a + 3b + c = -8
9a + 3b + (-a-b) = -8
b= -4 -4a
III: 25a + 5b + c = 0
25a + 5(-4 -4a) + (-a - (-4 -4a) ) = 0
a = 2
Nå når jeg har a, kan jeg sette verdien for dette inn i b. Så kan jeg sette verdien inn i c. Til slutt samler jeg alle verdiene i formelen [tex]ax^{2}+bx+c[/tex]:
a = 2
b = -4 -4a = -4 - 4(2) = -4 -8 = -12
c = -a -b = -(2)-(-12) = 10
Funksjonen blir altså [tex]2x^{2}-12x+10[/tex]