Hvordan løser jeg denne

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Seriegull
Noether
Noether

I firkanten ABCD er A=90 grader, ABD=30 GRADER, DBC=90 grader, BDC=30 grader, AD 4 CM og BD=8 CM.

Jeg skjønner ikke, en firkant er har da like lange sider og 90 grader på alle fire sidene. Hvor kommer da 30 grader i fra, samtidig mener oppgaven at "b" er både 30 og 90 grader. Skjønner ingen verdens ting av dette.

A) regn ut AB. Tok da 8*cos30, etter tipping hit og dit, og fikk riktig.

B) Forklar hvorfor ABD er formlik med BDC. Ikke klart den.

c) Regn ut BC OG CD. Ikke den heller.
Aleks855
Rasch
Rasch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Seriegull skrev:en firkant er har da like lange sider og 90 grader på alle fire sidene
Nei, dette er definisjonen av et kvadrat. Et kvadrat er en firkant, men det finnes andre typer firkanter, som for eksempel romber, trapeser og rektangler.
I firkanten ABCD er A=90 grader, ABD=30 GRADER, DBC=90 grader, BDC=30 grader

Hvor kommer da 30 grader i fra, samtidig mener oppgaven at "b" er både 30 og 90 grader
Du må tegne en figur. Alltid tegn en figur.

Bilde

Jeg har ikke tatt høyde for lengdene som er oppgitt her, men viser et eksempel der vinkel b har to forskjellige verdier, fordi den måles mellom to forskjellige par av vinkelbein.
Bilde
Svar