Kostnads- og inntektsfunksjoner (GEOGEBRA)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Hei! Jeg sliter med denne geogebraoppgaven:



Kostnaden når det produseres x enheter av en vare, er gitt ved

K(x)=0.001x^3+10x+2300, x ∈ [0,250]


a) Tegn grafene til K og I i samme koordinatsystem. Bruk grafene til å avgjøre hvor mange enheter som må produseres for at produksjonen skal gi overskudd.

b) Vis at overskuddet kan skrives
O(x)=-0.0012x^3+60x-2300, x ∈ [0,250]
Bruk funksjonen O(x) og finn grafisk hvilken produksjon som gir størst overskudd.

c) Bestem enhetskostnaden og marginalkostnaden når det blir produsert 100 og 200 enheter.


Oppgave a) fikk jeg til.
Oppgave b) fikk jeg også til (på en måte). Jeg stusser litt over overskuddsfunksjonen.. For å finne den, skrev jeg inn O(x)=I(x)-K(x) i CAS. Da fikk jeg 0(x)=-0x^3+60x-2300 til svar. Når jeg skriver dette inn i inntastingsfeltet, blir det helt feil, derfor skrev jeg bare inn det som stod i oppgaveteksten (O(x)=-0.0012x^3+60+-2300), fant ekstremalpunkt og fikk riktig svar. Jeg vet at man ikke alltid får funksjonen i oppgaveteksten, derfor lurer jeg på hvordan jeg får opp mer nøyaktige tall, slik at jeg kan gjøre dette selv neste gang?
I oppgave c) klarte jeg å finne marginalkostnaden, men ikke enhetskostnaden. Hvordan gjør jeg dette?


TUSEN, TUSEN TAKK til de som ev. orker å lese seg gjennom spørsmålet mitt og hjelpe meg :D
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Hei.

Grunnen til at uttrykket du skriver inn i oppgave b ikke blir slik det er oppgitt i oppgaven skyldes at du er nødt til å stille inn hvor mange desimaler Geogebra skal bruke manuelt. Hvis du går opp på faner og trykker på innstillinger vil du finne avrunding og kan velge antall desimaler. En grei strategi er å skrive inn uttrykket først og deretter velge en innstillinger for antall desimaler helt til alle desimalene i det opprinnelige uttrykket står oppført i Geogebra.

For å finne kostnad pr enhet er vi nødt til å ta totalkostnaden for $x$ enheter og dele på antall enheter. La oss kalle kostnad pr enhet for $E(x)$. Da finner vi $E(x)$ ved

\[E(x) = \frac{K(x)}{x}\]

der $K(x)$ er kostnaden for å produsere $x$ enheter.
Gjest

Da skal jeg prøve det. Takk for svar :D
Svar