Hei, har løst oppgave 2 i del 2 og etter å ha sett på løsningsforslaget så stemmer ikke dette med mitt svar. Etter det jeg kan se i videoen så tar han kun hensyn til EN av bunkene og ikke begge. I tillegg så trekker han to kort og ikke ett.
Er det noen som kan verifisere denne oppgaven?
Eksamen høst 2016: https://drive.google.com/file/d/0B0OGRv ... lqYVU/view
Løsningforslag: https://sites.google.com/view/2pyh16/del-2/2-2py
Takk på forhånd
Eksamen 2P-Y Høst 2016 Del 2 Oppgave 2
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg fikk 53% i hvertfallAlphonseSantoro skrev:Hei, har løst oppgave 2 i del 2 og etter å ha sett på løsningsforslaget så stemmer ikke dette med mitt svar. Etter det jeg kan se i videoen så tar han kun hensyn til EN av bunkene og ikke begge. I tillegg så trekker han to kort og ikke ett.
Er det noen som kan verifisere denne oppgaven?
Eksamen høst 2016: https://drive.google.com/file/d/0B0OGRv ... lqYVU/view
Løsningforslag: https://sites.google.com/view/2pyh16/del-2/2-2py
Takk på forhånd
-
- Pytagoras
- Innlegg: 9
- Registrert: 27/05-2017 21:33
Det er det jeg er usikker på, om fasit er riktig, for jeg får 0,52678 som er 52,67 % som kan rundes opp til 53%.
Men fasitvideoen viser 29/56 som er 0,5178 eller 51,78%.
Men fasitvideoen viser 29/56 som er 0,5178 eller 51,78%.
-
- Pytagoras
- Innlegg: 9
- Registrert: 27/05-2017 21:33
Akkurat det er det jeg også har regnet, 1/2 sjanse for å velge en av bunkene og 5/8 eller 3/7 for rødt kort alt etter hvilken bunke som velges. Bra jeg ikke er alene om å være uenig med fasitLarsik skrev:jeg ville tro det var 1/2*5/8+1/2*3/7 men er lenge siden jeg hadde om sannsynlighet så..
-
- Lagrange
- Innlegg: 1258
- Registrert: 23/04-2015 23:19
Det er nok bare vedkommende som har tolket oppgaven feil. Han har tolket den som at man først velger fra en bunke, og deretter fra den andre bunken. Oppgaven er at man bare skal velge fra en bunke, og da er din løsning korrekt.
Du har helt rett. Her har jeg ikke lest oppgaven skikkelig.
Her maser jeg på elevene mine at de skal lese oppgavene minst tre ganger, så klarer jeg å gjøre denne brøleren
Ny video på vei når jeg får anledning.
Her maser jeg på elevene mine at de skal lese oppgavene minst tre ganger, så klarer jeg å gjøre denne brøleren

Ny video på vei når jeg får anledning.