Tok 2P som privatist nå på onsdag og ble veldig forbauset over oppgave 6 i del 2. Jeg ser at den samme oppgaven også ble gitt i 2PY.
Men er dette pensum i 2P? Har sett gjennom alle de 3 lærebøkene, men ikke funnet noe oppsett med lån og avdrag.
Hva er hensikten med å gi sånne oppgaver utenom pensum i lærebøkene?
Dette må vi da klage på?
Har noen løsningsforslag til oppgavene?
2P eksamen høst 2016
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Som matematikklærer i VGS støtter jeg dere 100% å klage på dette. Veldig utidig å ha et så stort (6p) rent 1P spørsmål. Egentlig over grensa også på 1P mener jeg. Hvis man mener dette er et legitimt spørsmål, så skulle dette også kunne vært stilt spørsmål om dette på 1PY, noe jeg mener er helt hinsides fornuft. Vår skole vil påklage denne oppgaven.turi skrev:Tok 2P som privatist nå på onsdag og ble veldig forbauset over oppgave 6 i del 2. Jeg ser at den samme oppgaven også ble gitt i 2PY.
Men er dette pensum i 2P? Har sett gjennom alle de 3 lærebøkene, men ikke funnet noe oppsett med lån og avdrag.
Hva er hensikten med å gi sånne oppgaver utenom pensum i lærebøkene?
Dette må vi da klage på?
Har noen løsningsforslag til oppgavene?
Håper sensorer på 2P og 2PY forsvarer privatistene ifht oppgave 6 del 2. Denne oppgavene bør ikke vurderes (tas med i vurderingen). Veldig utidig å ha et så stort (6p) rent 1P spørsmål. Egentlig over grensa også på 1P mener jeg. Hvis man mener dette er et legitimt spørsmål, så skulle dette også kunne vært stilt spørsmål om dette på 1PY, noe jeg mener er helt hinsides fornuft. Viktig at sensorer også melder fra i forhåndssensur om dette.
Ja, jeg er enig. Det står jo ikke noe om dette i Læreplanen/kompetansemålene heller. Er det Undervisningsdirektoratet vi kan klage til? Hvis veldig mange sender inn klage, så må de jo ta hensyn til det? Slutten av eksamenstiden ble helt ødelagt for meg.
Håper noen kan legge ut løsningsforslag til oppgavene. Er veldig all right å få en pekepinn på hvordan man har gjort det!
Legger ut mine svar, men kan jo ikke garantere for om det er riktig:
Del 1.
1) 1,65*10^-7
2) 0,001
3) 54 % jenter
4) Påstand 3. Varen koster nå like mye.
5) 8 kr igjen.
6)a) f(x)= -500x+8500
b) 4500 dyr igjen.
c) 17 år
7)a) Tallene (oppgitt + de som mangler):
Frekvens: 1, 5, 8, 6.
Rel. frekv: 0,05 - 0,25 - 0,4 - 0,3.
Kum. frek: 1 - 6 - 14 - 20.
b) Ett tall < 50 og to tall i intervallet [150,200>.
8)a) At prisen/bilens verdi synker med 10% hvert år. 225 000 er startverdien, det hun betalte for bilen.
b) 202 500 kr (Der var jeg for rask, gjorde en idiotisk feil og skrev 225 000...).
9)a) Gjennomsnittet: 10,5 poeng.
b) Med 10 poeng ligger Per under gj.snittet; dvs. er ikke blant beste halvdel.
Per kan ikke bruke medianen som begrunnelse, for gj.sn (10,5) ligger i nedre halvdel av intervallet [10,15>. mens
medianen ligger i intervallet [5,10>
10) Situasjon 1- graf D
" 2 - graf B
" 3 - graf A
" 4 - graf C
Nå må jeg ta en pause, men fint hvis andre har innspill - og særlig løsningsforslag!!
Legger ut mine svar, men kan jo ikke garantere for om det er riktig:
Del 1.
1) 1,65*10^-7
2) 0,001
3) 54 % jenter
4) Påstand 3. Varen koster nå like mye.
5) 8 kr igjen.
6)a) f(x)= -500x+8500
b) 4500 dyr igjen.
c) 17 år
7)a) Tallene (oppgitt + de som mangler):
Frekvens: 1, 5, 8, 6.
Rel. frekv: 0,05 - 0,25 - 0,4 - 0,3.
Kum. frek: 1 - 6 - 14 - 20.
b) Ett tall < 50 og to tall i intervallet [150,200>.
8)a) At prisen/bilens verdi synker med 10% hvert år. 225 000 er startverdien, det hun betalte for bilen.
b) 202 500 kr (Der var jeg for rask, gjorde en idiotisk feil og skrev 225 000...).
9)a) Gjennomsnittet: 10,5 poeng.
b) Med 10 poeng ligger Per under gj.snittet; dvs. er ikke blant beste halvdel.
Per kan ikke bruke medianen som begrunnelse, for gj.sn (10,5) ligger i nedre halvdel av intervallet [10,15>. mens
medianen ligger i intervallet [5,10>
10) Situasjon 1- graf D
" 2 - graf B
" 3 - graf A
" 4 - graf C
Nå må jeg ta en pause, men fint hvis andre har innspill - og særlig løsningsforslag!!

På oppgave 9a, så er ikke gjennomsnittet 10,5 poeng, men det den 10,5 verdien under den kumulative frekvensen, altså i intervallet [5,10>, og med Per som har 10 poeng, og medianen som er den 15. verdien i den kumulative frekvensen, som vil si i intervallet [5,10>, så ligger per over den bedre halvdelen av elevene.turi skrev:Håper noen kan legge ut løsningsforslag til oppgavene. Er veldig all right å få en pekepinn på hvordan man har gjort det!
Legger ut mine svar, men kan jo ikke garantere for om det er riktig:
Del 1.
1) 1,65*10^-7
2) 0,001
3) 54 % jenter
4) Påstand 3. Varen koster nå like mye.
5) 8 kr igjen.
6)a) f(x)= -500x+8500
b) 4500 dyr igjen.
c) 17 år
7)a) Tallene (oppgitt + de som mangler):
Frekvens: 1, 5, 8, 6.
Rel. frekv: 0,05 - 0,25 - 0,4 - 0,3.
Kum. frek: 1 - 6 - 14 - 20.
b) Ett tall < 50 og to tall i intervallet [150,200>.
8)a) At prisen/bilens verdi synker med 10% hvert år. 225 000 er startverdien, det hun betalte for bilen.
b) 202 500 kr (Der var jeg for rask, gjorde en idiotisk feil og skrev 225 000...).
9)a) Gjennomsnittet: 10,5 poeng.
b) Med 10 poeng ligger Per under gj.snittet; dvs. er ikke blant beste halvdel.
Per kan ikke bruke medianen som begrunnelse, for gj.sn (10,5) ligger i nedre halvdel av intervallet [10,15>. mens
medianen ligger i intervallet [5,10>
10) Situasjon 1- graf D
" 2 - graf B
" 3 - graf A
" 4 - graf C
Nå må jeg ta en pause, men fint hvis andre har innspill - og særlig løsningsforslag!!
Jeg vil tro at du har tatt F*xm, summert alle verdiene sammen, fått 315 og delt på antall elever (30), 315/30=10,5, men det er ikke 10,5 poeng det er snakk om, det er den 10,5 verdien du må se på når du har funnet kumulativ frekvens. Da vil du se at den 10,5 verdien er på intervallet [5,10>, og medianen det samme, 30/2=15, den 15 verdien i den kumulative frekvensen, som også er i intervallet [5,10>. Per ligger på [10,15> og er på den bedre halvdelen av klassen.
Jeg vil ikke tro at en sånn liten slurvefeil vil ha noen stor betydning for karakteren din

Hadde litt problemer med forstå hva du mente, Niina, men jeg ser nå hva jeg har gjort: jeg har regnet meg frem til riktig gjennomsnitt (10,5 poeng) og konkludert med at Per ikke er blant den beste halvdelen når man regner med gjennomsnittet. Så har jeg regnet ut riktig median, som ligger i intervallet [5, 10>. Men så har jeg trukket en idiotisk konklusjon, nemlig at Per ikke kan bruke medianen som begrunnelse heller, og jeg har begrunnet det med en eller annen idiotisk sammenblanding med gjennomsnittet på 10,5.
Tror det er for mye oppgaver og mye stress på disse eksamnene..
Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det!
Ser at det er lagt ut besvarelselser på noen av oppgavene, men det er jo ikke mulig å få dem opp?

Men takk for at du gjorde meg oppmerksom på det!

Ser at det er lagt ut besvarelselser på noen av oppgavene, men det er jo ikke mulig å få dem opp?

Hei
Ser at det er lagt ut fasit på del 1 kunne noen delt del 2 det hadde vært veldig bra???
Ser at det er lagt ut fasit på del 1 kunne noen delt del 2 det hadde vært veldig bra???
Har de samme svarene, utenom disse:turi skrev:Håper noen kan legge ut løsningsforslag til oppgavene. Er veldig all right å få en pekepinn på hvordan man har gjort det!
Legger ut mine svar, men kan jo ikke garantere for om det er riktig:
Del 1.
1) 1,65*10^-7
2) 0,001
3) 54 % jenter
4) Påstand 3. Varen koster nå like mye.
5) 8 kr igjen.
6)a) f(x)= -500x+8500
b) 4500 dyr igjen.
c) 17 år
7)a) Tallene (oppgitt + de som mangler):
Frekvens: 1, 5, 8, 6.
Rel. frekv: 0,05 - 0,25 - 0,4 - 0,3.
Kum. frek: 1 - 6 - 14 - 20.
b) Ett tall < 50 og to tall i intervallet [150,200>.
8)a) At prisen/bilens verdi synker med 10% hvert år. 225 000 er startverdien, det hun betalte for bilen.
b) 202 500 kr (Der var jeg for rask, gjorde en idiotisk feil og skrev 225 000...).
9)a) Gjennomsnittet: 10,5 poeng.
b) Med 10 poeng ligger Per under gj.snittet; dvs. er ikke blant beste halvdel.
Per kan ikke bruke medianen som begrunnelse, for gj.sn (10,5) ligger i nedre halvdel av intervallet [10,15>. mens
medianen ligger i intervallet [5,10>
10) Situasjon 1- graf D
" 2 - graf B
" 3 - graf A
" 4 - graf C
Nå må jeg ta en pause, men fint hvis andre har innspill - og særlig løsningsforslag!!
Del 1 - Oppgave 1
Du mangler et tall: 26,3 millioner = 2,63 * 10^7
Del 1 - Oppgave 7 b)
ett tall i klasse [50,100) - du skrev "ett tall < 50" altså klasse [0,50)
Del 1 - Oppgave 8 a) startverdien er 250000 (du skrev "225 000 er startverdien")
Del 1 - Oppgave 8 b) verdien etter 1 år er 250000 * 0,9 = 225000