Ulikheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Gjest

Når jeg skal skrive svaret etter fortegnslinja for f.eks 2^2x -7*2^x+10<0 er jeg usikker på om det blir:

X e <<-,1>U<ln5/ln2,->> eller <<-,1]U[ln5/ln2,->>

Når skal jeg bruke "<" og når "[" ut i fra fortegnslinja?? Jeg vet at ">" er fram til og " ]" til og med" osv.
Harambe
Pytagoras
Pytagoras

Gjest skrev:Når jeg skal skrive svaret etter fortegnslinja for f.eks 2^2x -7*2^x+10<0 er jeg usikker på om det blir:

X e <<-,1>U<ln5/ln2,->> eller <<-,1]U[ln5/ln2,->>

Når skal jeg bruke "<" og når "[" ut i fra fortegnslinja?? Jeg vet at ">" er fram til og " ]" til og med" osv.
Du må tegne et fortegnsskjema med nullpunktene til funksjonen og se an om du skal ha med nullpunktene eller ikke utifra oppgaven. I din oppgave skal du ha alle løsninger for x som gir at uttrykket er mindre enn null, men ikke lik null (dvs <0, som det står i oppgaveteksten, ikke <=0). Når dette er sagt får eg en litt annereldes løsning enn deg, jeg får L=<1,ln5/ln2>, så du har nok bare en fortegnsfeil, men hadde en av dine vært riktig ville det blitt den første, fordi du ikke skal ha med nullpunktene slik at (igjen) <0, ikke <=0
Svar