Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Litt usikker på va oppgave b ønsker at jeg gjør her. Jeg skjønner ikke hva [tex]\text{2,25}{{\text{e}}^{\text{2,25e0,0072x}}}[/tex] betyr eller hvordan jeg kan skrive det inn i GeoGebra. Jeg blir vel mest forvirret av hva "e" betyr i denne funksjonen...
Noen som kan forklare?
burde geogebra helt fint takle. Merk at geogebra bruker komma , til å skille mellom for eksempel koordinater (3,4) og punktum . som skilletegn i desimaluttrykk.
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Du vil ikke måtte skrive inn funksjonen. Tror du mer skal bruke regresjon for å komme deg frem til det, det er iallefall slik de gjorde det i løsningsforslaget. Kommandoen RegEksp kan brukes. Til informasjon skriver du e ved å kombinere cmd + e på mac, og ctrl + e på pc i GeoGebra.
burde geogebra helt fint takle. Merk at geogebra bruker komma , til å skille mellom for eksempel koordinater (3,4) og punktum . som skilletegn i desimaluttrykk.
Takk for info. Nå får jeg skrevet dette inn i GeoGebra, men jeg får bare en rett linje. Tror ikke det stemmer.
Fysikkmann97 skrev:Du vil ikke måtte skrive inn funksjonen. Tror du mer skal bruke regresjon for å komme deg frem til det, det er iallefall slik de gjorde det i løsningsforslaget. Kommandoen RegEksp kan brukes. Til informasjon skriver du e ved å kombinere cmd + e på mac, og ctrl + e på pc i GeoGebra.
Bra du tipset meg om dette!
Jeg må bruke SHIFT+ALT+E for å få "e" symbolet på PC