Hei står helt stille på en oppgave her. Hadde vært utmerket om noen kunne tenke seg å hjelpe meg. oppgaven er som følger:
Regn ut
[tex]Lim x\rightarrow \left ( \frac{x-^2}{2x-6}+\frac{2x-x^2}{3-x} \right )[/tex]
Har utført en lang utregning, men ender med et svar som ikke er i samsvar med fasiten.
Grenseverdier oppgave 5.39 sigma
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Nå er det litt vanskelig å se nøyaktig hva du prøver å skrive, men mener du:MGarden skrev:Hei står helt stille på en oppgave her. Hadde vært utmerket om noen kunne tenke seg å hjelpe meg. oppgaven er som følger:
Regn ut
[tex]Lim x\rightarrow \left ( \frac{x-^2}{2x-6}+\frac{2x-x^2}{3-x} \right )[/tex]
Har utført en lang utregning, men ender med et svar som ikke er i samsvar med fasiten.
[tex]lim x \rightarrow \infty \left(\dfrac{x-x^2}{2x-6}+\dfrac{2x-x^2}{3-x}\right)[/tex]
Eller er det noe annet? Uansett så tror jeg du får til oppgaven om du samler brøkene (fellesnevner), faktoriserer teller, forkorter x-3 og deler på høyeste potens av x både oppe og nede i den nye brøken din.