Umulig å få 6 i R1 og R2 på privatisteksamen?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ved tidligere forsøk jobbet jeg svært dårlig, men har i det siste klart å skjerpet meg og skal ta opp begge fagene som selvlesende privatist til høsten. Fikk 3 i r1 og 2 i r2 og må få 6 i begge for å komme inn på studiet jeg ønsker, men er det mulig? Hvis jeg virkelig jobber hardt, minst 4 timer hver dag og når jeg er kommet gjennom pensum løser alle eksamensoppgavene fra 2006 til i dag, har jeg da en sjanse? Eller må man både være geni og ha flaks for å få 6ere på disse eksamene?
Nei da hvis du jobber sååå mye med matte får du 6 lett. No problemo. Det eneste problemet er om du faktisk kommer til å jobbe så mye med matte? "Jeg skal skjerpe meg" funker ikke bare den første uka, og 4 timer hver eneste dag er veldig veldig mye matte (mye mer enn du faktisk trenger). Jeg antar at viljen var litt av det som ga deg 3 til å begynne med, og det er ikke bare bare å plutselig hoppe 3 hakk opp til 6. Når det er sagt så vil du, så lenge du holder deg til planen, har 4 timer effektive og meningsfylte timer med trening hver dag og jobber systematisk, fort suse opp til 6.
Så får du droppe innom forumet om et halvt år og si hvordan det gikk. Husk at det verste med matte for de aller fleste sitter i viljen. Lykke til.
Så får du droppe innom forumet om et halvt år og si hvordan det gikk. Husk at det verste med matte for de aller fleste sitter i viljen. Lykke til.

Dette er veldig individuelt. Vi hadde en i klassen som jobbet mye, men fortsatt ikke gjorde det bra. Han hadde rett og slett ikke forutsetningene for å gjøre det bra akademisk. Dette var ikke engang matematikk.
Men for gjennomsnittlige mennesker med normal intelligens burde det absolutt være mulig med god innsats. Det er selvsagt også viktig å jobbe smart, ikke kun hardt. Mestrer du derivering så bruker du selvsagt ikke all tiden din på det, men på trigonometri om det er temaet du faktisk sliter med.
Jevn mengdetrening er viktig.
Men for gjennomsnittlige mennesker med normal intelligens burde det absolutt være mulig med god innsats. Det er selvsagt også viktig å jobbe smart, ikke kun hardt. Mestrer du derivering så bruker du selvsagt ikke all tiden din på det, men på trigonometri om det er temaet du faktisk sliter med.
Jevn mengdetrening er viktig.
Kravet for 6, sånn rent veiledende, er vel omkring 95-96%. Altså er det vanskeligere å få 6 i r1/r2 enn det er å få A på universitetet.
Siden kravet er såpass høyt handler det om å ha litt flaks på eksamen. Det er fort gjort, selv for de som har full kontroll på hele pensum, å gjøre tabber som gjør at man faller ned på 5.
Selv folk som jobber svært mye med disse fagene, og er godt over snittet oppegående, vil kunne ha trøbbel med å få 6 på eksamen.
Det fins folk som har doktorgrad i matte og toppkarakterer på universitetet, eller som har vært med i IMO, som ikke klarte å få 6 i R-matte, så det er slett ikke automatikk i å få 6 bare man jobber mye med disse emnene. Du skal ha litt flaks(ha en god dag på eksamensdagen), og du skal ha jobbet godt med gamle eksamenssett.
Siden kravet er såpass høyt handler det om å ha litt flaks på eksamen. Det er fort gjort, selv for de som har full kontroll på hele pensum, å gjøre tabber som gjør at man faller ned på 5.
Selv folk som jobber svært mye med disse fagene, og er godt over snittet oppegående, vil kunne ha trøbbel med å få 6 på eksamen.
Det fins folk som har doktorgrad i matte og toppkarakterer på universitetet, eller som har vært med i IMO, som ikke klarte å få 6 i R-matte, så det er slett ikke automatikk i å få 6 bare man jobber mye med disse emnene. Du skal ha litt flaks(ha en god dag på eksamensdagen), og du skal ha jobbet godt med gamle eksamenssett.
Kanskje et dumt spørsmål, men hvor viktig er gamle eksamensoppgaver sammenlignet med det å gjennomgå pensum en siste gang i oppkjøringen til eksamen?
For mitt eget vedkommende er det slik at jeg gjør ett til to gamle eksamensett. Noe jeg ofte gjør dagen før eksamen. Er dette en bra måte å forberede eksamen på?
For mitt eget vedkommende er det slik at jeg gjør ett til to gamle eksamensett. Noe jeg ofte gjør dagen før eksamen. Er dette en bra måte å forberede eksamen på?
Interessant det du skriver. Jeg bare kaster meg in i tråden; jeg er random, hehe.plutarco skrev:Kravet for 6, sånn rent veiledende, er vel omkring 95-96%. Altså er det vanskeligere å få 6 i r1/r2 enn det er å få A på universitetet.
Men det med karakterkravet er som du sier annerledes her og der. Generelt er prosentgrensen på 93 % for karakteren 6, dvs. 56/60 poeng, på skriftlig eksamen i matematikk. Det er vanligvis slikt for andre realfagseksamener også.
I tillegg ble karaktergrensene noe lavere på årets R1, S1 og S2 eksamener. Siden R1 er relevant her, var grensen på 54 poeng av 60 poeng, altså 90 % i år fordi arbeidsmengden var litt for høy. Jeg klarte derimot å få 6 på denne eksamenen og hadde faktisk uflaks med ikke å klare den aller første oppgaven på del 2 grunnet noen små tulleting, og jeg mistet 4 poeng der.
På NTNU er det også slik at grensen for A ligger generelt på 89%-100%, sist gang jeg sjekket? (veiledende)
Jeg ville sagt at den aller beste treningen du kan ha og absolutt minste krav til øving er å se på gamle eksamensoppgaver noen dager før eksamen. Når du løser eksamensoppgavene vil du også naturlig få en gjennomgang av pensum.Gæstarbeiter skrev:Kanskje et dumt spørsmål, men hvor viktig er gamle eksamensoppgaver sammenlignet med det å gjennomgå pensum en siste gang i oppkjøringen til eksamen?