Del 1 oppgave 6 b) (eks. v-15)
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Cayley
Ingen av demanonym123 skrev:er x lik 2 eller -1?
Nei, vi har at x(x-5)=0anonym123 skrev:er x lik 2 eller -1?
Vi regner ut x på helt vanlig måte
Først deler vi på x på begge sider
Da får vi at den ene løsningen er lik x=0
Da har vi igjen
x-5=0
Flytter 5 på andre siden og får
x=5
Dermed er x = 0 eller 5
Sett disse verdiene inn i likning 1, og finn ut
Mente sett inn x verdiene i likning 1 og finn ut y. Til neste gang:
Prøv å analyser hvor du har gjort feilen og tenk hvorfor du gjorde slik, og hva du kan gjøre for å unngå det.
Det er slik jeg lærte meg matematikk.
Prøv å analyser hvor du har gjort feilen og tenk hvorfor du gjorde slik, og hva du kan gjøre for å unngå det.
Det er slik jeg lærte meg matematikk.

Jeg gir snart opp:S er det noen som vet svarene på oppgaven?Gjest skrev:[tex]2x-2=x^{2}-3x-2[/tex]Gjest skrev:Nå fikk jeg svaret x=4 V x=1, kan dette stemme?Gjest skrev:HeiKan begynne litt for deg =)
[tex]y+2=2x \Leftrightarrow y=2x-2[/tex]
Setter likining II i I
[tex]2x-2=x^{2}-3x-2[/tex]
Sett alt over på høyre siden. Regner med at du klarer deg videre nå? Si ifra hvis noe er uklart eller om du står fortsatt fast
Jeg hadde lempa alt over på feil side av likhetstegnet, kan være derfor det gikk så galt..
Tusen takk!!
[tex]2x-2=x^{2}-3x-2 \Rightarrow x^{2}-2x-3x-2+2[/tex]
[tex]0=x^{2}-5x \Rightarrow x(x-5)= 0[/tex]

-
- Cayley
Ja, jeg har svarene
x=0 og x=5, så setter du den inn i andre likningen så får du y verdiene. Det greier du
x=0 og x=5, så setter du den inn i andre likningen så får du y verdiene. Det greier du
-
- Lagrange
Du sier man skal dele på x på begge sider. Hvorfor skal han det? Han har nå faktorisert uttrykket, og om en av faktorene er null, blir hele siden lik null. Derfor har vi at x1 = 0, og x2 -5 = 0 <=> x2 = 5.
Videre stemmer det som du sier at han må sette inn x-verdien han fant i en av de opprinnelige likningene for å finne y.
Videre stemmer det som du sier at han må sette inn x-verdien han fant i en av de opprinnelige likningene for å finne y.
-
- Cayley
Det er riktiganonym123 skrev:så y= -2 eller y= 8?
Hvorfor jeg sier det? Fordi det gir et større innblikk om hva som skjer. Det er ikke alle som klarer å forstå det med engang skjønner du =)Fysikkmann97 skrev:Du sier man skal dele på x på begge sider. Hvorfor skal han det? Han har nå faktorisert uttrykket, og om en av faktorene er null, blir hele siden lik null. Derfor har vi at x1 = 0, og x2 -5 = 0 <=> x2 = 5.