Lite smart?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
R1-eksamen next

Har R1-eksamen på tirsdag. Er det lite smart av meg å pløye gjennom hele boken, Dvs. ta oppgave for oppgave i hvert kapittel? Har jobbet jamt og fått bra resultat gjennom hele året, men føler at jeg glemmer så fort og er redd det er noe jeg ikke har fått med meg. Noen sier dette er en dum studieteknikk, og at jeg ville få mer ut av å regne tidligere eksamenssett (i tillegg til at dette er veldig tidkrevende!)

Hva er deres synspunkt på dette?
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6862
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Eksamensoppgaver er som regel hakket mer vanskelig enn oppgavene i boka. Du burde heller brukt energien på å løse gamle eksamenssett.
Bilde
ettam
Guru
Guru
Innlegg: 2480
Registrert: 28/09-2005 17:30
Sted: Trondheim

Du finner eksamensoppgaver med fullstendige løsninger her: http://matematikk.net/side/Eksamensoppgaver


Lykke til!
R1-eksamen next

Tusen takk! Blir bare så fortvilet når jeg går gjennom boken og finner mange oppgaver jeg ikke får til... Da føles det så feil å hoppe rett på eksamen før jeg på en måte har grunnstoffet på plass. Men jeg burde jo kunne alt ettersom jeg ligger på 5-6 i matte, men neida.... Om jeg f.eks går bak i oppgavesamlingen er det mye jeg ikke får til. Er så i stuss på hva jeg skal gjøre.
Mattematika
Cayley
Cayley
Innlegg: 72
Registrert: 15/05-2015 16:07

R1-eksamen next skrev:Tusen takk! Blir bare så fortvilet når jeg går gjennom boken og finner mange oppgaver jeg ikke får til... Da føles det så feil å hoppe rett på eksamen før jeg på en måte har grunnstoffet på plass. Men jeg burde jo kunne alt ettersom jeg ligger på 5-6 i matte, men neida.... Om jeg f.eks går bak i oppgavesamlingen er det mye jeg ikke får til. Er så i stuss på hva jeg skal gjøre.
Jeg har også R1, og jeg føler at boken tar for seg mye mer enn det du blir spurt om på eksamen. Det er ihvertfall deg jeg synes etter å ha regnet noen eksamensett
R1-eksamen next

Mattematika skrev:
R1-eksamen next skrev:Tusen takk! Blir bare så fortvilet når jeg går gjennom boken og finner mange oppgaver jeg ikke får til... Da føles det så feil å hoppe rett på eksamen før jeg på en måte har grunnstoffet på plass. Men jeg burde jo kunne alt ettersom jeg ligger på 5-6 i matte, men neida.... Om jeg f.eks går bak i oppgavesamlingen er det mye jeg ikke får til. Er så i stuss på hva jeg skal gjøre.
Jeg har også R1, og jeg føler at boken tar for seg mye mer enn det du blir spurt om på eksamen. Det er ihvertfall deg jeg synes etter å ha regnet noen eksamensett

Ja, jeg har jo sett på noen eksamensoppgaver - og man får jo absolutt mest utbytte av å regne de mtp. eksamen ettersom mye av det samme går igjen! Men samtidig så vet man jo aldri hva som kommer på eksamen, så føler jeg må få til ALT i boken sånn i tilfelle, men det er jo egentlig umulig.
Svar