Hjørnene A, B oC i en trekant ligger på en sirkel med radius 3. Vi sier at trekantene er innskrevet i sirkelen. Videre er vinkel A= 40grader og vinkel B=80grader.
a) Finn lengden av buene AB,BC og AC.
b) Finn lengden av sidene AB,BC og AC.
Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal tenke her...
Sirkelbue
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- World works; done by its invalids
Litt hjelp til a)Mattematt skrev:Hjørnene A, B oC i en trekant ligger på en sirkel med radius 3. Vi sier at trekantene er innskrevet i sirkelen. Videre er vinkel A= 40grader og vinkel B=80grader.
a) Finn lengden av buene AB,BC og AC.
b) Finn lengden av sidene AB,BC og AC.
Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal tenke her...
Hva er omkretsen av en sirkel med radius 3? Dette er den totale buen $O = AB + BC + AC$
Hvor stor andel av en sirkel på 360 grader er 40 grader og 80 grader. Hvor stor andel er da delen som er igjen?
Da bør det være lett å finne buene AB, BC og AC. Vis gjerne hvordan du regner...
Lurer også på denne oppgaven. Får til a, men ikke b (finn lengden til sidene på trekanten). Føler jeg har lett overalt, så håper på litt hjelp her 
Forresten: hvorfor oppgis svarene i pi på oppgave a? Hadde det holdt å oppgi svarene i cm?

Forresten: hvorfor oppgis svarene i pi på oppgave a? Hadde det holdt å oppgi svarene i cm?