Hei!
Jeg har lært meg å konstruere innskrevne og omskjerne sirkler ved bruk av midtnormaler og halveringsvinkler.
Det konstruerer jeg uten problem i Geogebra.
Men hva kan kunnskapen brukes til?
Hva kan en typisk oppgave innenfor dette være? - regner med jeg ikke kun blir spurt om å konstruere det...
Hva skal man med innskrevne og omskjerne sirkler?
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Det er generelt ingeniørmessig bruksområder for denslags kunnskap. Tenk deg at du har x antall kvadratmeter med tomt, men tomta er sirkulær, og du vil bygge et hus (eller en BORG med VOLLGRAV) på tomta. Hvor stort kan huset være? Hvordan burde man plassere det på tomta for å utnytte plassen best mulig? Kanskje du skal ha en hage i tillegg? Basseng? Alt dette blir omskrevet og innskrevet og dilldallet inn i tomta, og dette krever en del matematikk.
Anyway, det var ETT eksempel. Så har vi jo tilsvarende for "hvor stor kan motoren i denne bilen være?" hvis man vil utvide det til 3 dimensjoner også.
Det er sjeldent lett å se bruksområdene når man først blir introdusert for et konsept, men når man har en del erfaring med emnet, så kommer man på masse det kan brukes til
Anyway, det var ETT eksempel. Så har vi jo tilsvarende for "hvor stor kan motoren i denne bilen være?" hvis man vil utvide det til 3 dimensjoner også.
Det er sjeldent lett å se bruksområdene når man først blir introdusert for et konsept, men når man har en del erfaring med emnet, så kommer man på masse det kan brukes til

-
- Noether
Ja okai!
Takk for svar
Da kan det jo faktisk hende enn blir spurt om den delen jeg kan (som er det eneste som er forklart i boka).
Takk for svar

Da kan det jo faktisk hende enn blir spurt om den delen jeg kan (som er det eneste som er forklart i boka).
I oppgaver på prøver/eksamen er dette gjerne vesentlig informasjon å kunne i forbindelse med at det kan bli oppgitt f.eks at "punkt S er sentrumet for den omskrevne sirkelen til ABC", og så må du gjøre noe regning som involverer punkt S. Da kan det ofte være kjekt å være klar over at fotpunktet til normalen fra S til en av sidene treffer midtpunktet på sidene.. Dette kan og komme på en del 1 - noe som gjør fullstendig avhengighet av geogebra til en litt skummel sak.